annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A6000 Instellingen (gebruiksaanwijzing)

OPGELOST
profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

A6000 Instellingen (gebruiksaanwijzing)

Na jaren plezier van de RX100, maar eens een A6000 aangeschaft. En zoals algemeen bekend is de gebruiksaanwijzing haast een reden om er maar verder van af te zien - zeker voor iemand uit de doelgroep waarvoor deze camera bestemd is (de echt prof koopt waarschijnlijk een Nikon ....). Toch m'n tanden er ingezet en na tientalle uren spitten, nadenken en op internet nazoeken, de handleiding teruggebracht tot 6 pagina's Word bestand. Op volgorde van relevantie, met referentie naar het (chaotische) menu en mijn eigen ideeën over 'de beste' instellingen. Te mooi om alleen voor mezelf te houden (vind ik zelf). Als iemand interesse heeft, dan mij even uitleggen hoe ik dit kan uploaden om het beschikbaar te stellen. 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
Anonymous
Niet van toepassing

De documenten zijn hier in dit andere topic te downloaden, zie attachments in oplossing.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

49 ANTWOORDEN 49
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Welkom op het forum! 

 

Prachtig dat je dat wil doen! 

@Vinc_E zou daar iets voor moeten kunnen bedenken. 

 

Ik heb mijn A7 instellingen gedeeld door screenshots te nemen van de belangrijkste menu's... Is ook dom optie misschien :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@RonaldC

 

Een echte prof koopt waarschijnlijk een Nikon ............?? Waar is dat op gebaseerd?

 

Er zijn intussen een hele serie profs die hun Nikon en/of Canon juist inruilen.

En overstappen op een Sony. Meestal zit dat in de hoek van de 7 serie.

 

Je hebt gelijk, dat ze dat niet doen vanwege de super gebruiksaanwijzing en menu structuur.

Maar wel vanwege de fantastische sensors die Sony gebruikt.

En de enorme meerwaarde die een systeemcamera heeft.

 

Ik had een Nikon D810. Niet direct een beroerd toestel. Voor foto 's uitstekend.

Maar voor video qua AF-C niet echt geweldig.

Vooral robuust. Geschikt voor 't ruigere werk. Maar daardoor ook loodzwaar. En groot.

 

Na ongeveer 30 jaar Nikon, ben je helemaal gewend aan een merk. En dus ook aan de menu's.

Toch ben ik overgestapt. Heb er nog geen moment spijt van.

 

't Probleem van systeemcamera is, dat je zo verschrikkelijk veel meer kunt instellen dan bij een dslr,

dat rubricering lastig is.

 

Je bent niet de enige die er over klaagt. Dat doet bijv. ook DP review. Niet direct de slechtste testers.

Ook ik heb net op deze site een verhaal geschreven over de slecht gerubriceerde gebruiksaanwijzing.

Je zoekt je vaak te pletter, voor je datgene hebt gevonden wat je zoekt. Maar de camera is perfect.

 

Lees op de site van DP review maar eens wat ze van de diverse Sony 's vinden.

Over de A6300 zijn ze lirisch. De 7R mk2, wordt als voorbeeld gesteld. en scoort vrijwel overal super.

 

Dus profs, die hun verstand gebruiken kiezen intussen ook vaak voor Sony.

 

Ook ik vind je initiatief om de gebruiksaanwijzing aan te passen / herschrijven een goede zaak.

Ben benieuwd wat je er van gemaakt hebt.

Als goed is, is 't ongetwijfeld te gebruiken voor meerdere camera 's

 

 

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Sorry. Ik wil niet iedereen met een SONY camera tot een amateur degraderen. Ik heb niet eerder een DSLR gehad, maar toen ik een keuze ging maken resulteerde dit wel in een systeemcamera. Niet alleen vanwege de compactheid, gewicht en prijs, maar ook omdat mij het idee van een "spiegel" een achterhaals principe leek - met huidige electronica mogelijkheden. Maar ik denk toch dat Nikon een zekere status heeft, waar mensen gevoelig voor zijn. Een Audi rijder stapt niet makkelijk over op een Mazda. Heb ik wel gedaan (ik hecht niet aan status) en echt, de Mazda vind ik beter dan de Audi. Maar 'de omgeving' reageerde verrast. En je ziet op straat toch veel amateur fotografen met een Nikon om hun nek en dan ook nog een zo groot mogelijke telelens er aan. Mij komt dit over als 'kijk mij eens'. Maar ieder z'n meug.

 

De klaagzang over de gebrekkige menu structuur had ik gelezen - maar dat het zo erg was! Maar het is goed te omzeilen met het functiemenu (Fn), dus er valt uiteindelijk goed mee te leven. En zo'n exercitie om zelf een handleiding te maken is heel leerzaam.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@RonaldC

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

 

Dat je erg veel Nikons en Canons ziet, heeft er ook mee te maken dat ze er al erg lang zijn.

De systeemcamera wordt voorzichtig aan door steeds meer mensen ontdekt.

Voordelen zijn niet alleen, dat ze kleiner en lichter zijn. Maar minstens even goed presteren.

En vooral beduidend meer kunnen.

 

En een van de allergrootste voordelen van een systeemcamera is,

dat je op je zoeker, resp. schermpje kunt zien, wat het effect is van je instellingen.

Bij een spiegelreflex veranderd er niets in de zoeker. Kun je het pas zien op de foto.

En intussen zijn de zoekers dermate goed dat je van veel verschil niet meer kunt spreken.

 

*

Je hebt intussen goed gezien dat je met FN een hele hoop kunt regelen.

En zelfs ook nog, grotendeels naar eigen idee, kunt samenstellen.

Dat was voor mij wel even zoeken. Maar 't resultaat is echt uitermate prettig.

 

Wens je veel plezier met je mooie nieuwe camera.

 

 

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Mijn gebruiksaanwijzing staat inmiddels op het forum blg, onder de titel: "A6000 instellingen met uitleg en menu referentie". Daar zit een link in die je naar google documents brengt met daarin het document. Dit is te kopiëren naar een eigen Word doc., waarin je met smalle pagina marges het document kan terugbrengen tot 6 pagina's. Zeer waarschijnlijk veranderen wel alle "tekens", want daar denken google en Word anders over. Dit is even wat werk.

NancyUden
Ontdekker

Dank voor het delen voor de samenvatting. Heb sinds 2 weken een A6000 in mijn bezit. Ben er erg blij mee maar zag echt door de bomen het bos niet meer. Had hiervoor een Canon EOS 60D, heel wat anders en zag nog wel even stoeien zijn.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

De indeling van de functiebalk van de Camera (te bedienen met Fn) heb ik als volgt.

 

Heb intussen een 7R mk2 + A6300. Uiteraard (om niet in verwarring te raken) beiden identiek ingesteld.

 

Sony 7R mk2 - Functiebalk - aangepast.jpg

profile.country.NL.title
Lucyyy-88
Ontdekker

Ik krijg een leeg document wanneer ik het wil openen. Is het nog mogelijk om deze naar mij toe te sturen? Heb er zeker belang bij ! Heb net de a6000 gekocht en heb nog heel wat uit te vogelen :slight_smile:

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Lucyyy-88

 

Omdat ik intussen een A6500, met nieuwe menustructuur heb, kan ik niet exact meer terug halen,

wat er precies op de A6000 staat. De benaming is ongetwijfeld, vrijwel identiek gebleven.

Ze staan bij mij, intussen onder het hoofdstuk "instelling functiemenu". (Eigen Instellingen)

 

*

Je moet in dat menu, (opgedeeld in een bovenste en onderste regel) precies datgene aangeven,

wat je wilt zien op je beeldscherm. Nadat je op Fn hebt gedrukt.

 

Bij mij staat er dus: Functie bovenste 1 = dan ronde knop midden achter op camera indrukken, en er verschijnen

hele rissen mogelijkheden. Die scroll je door, door met de grote ronde knop achterop, boven of onder te drukken.

Heb je de juiste gevonden, bevestig je die weer, door op de centrale ronde knop te drukken.

Dan ga je naar 2. En zoekt je 2e keuze. Na nr. 6, ga je naar de volgende pagina.

 

Als je dat gedaan hebt, komen ze vast en zeker in beeld. Nadat je op de knop Fn hebt gedrukt.

Ik heb ze in 2e rijen van 6, boven elkaar. (zie foto iets eerder)

 

Als je dan aan 't fotograferen of videoen bent, kun je ze ook aanpassen met het scrollwiel midden achter

op je camera. Totdat alles naar jou idee klopt. Dan druk je af. Of start de video.

 

*

Of begrijp ik iets verkeerd. Je zegt, ik krijg een "leeg document".

Een leeg document, krijg je toch nooit op je camera?

Je moet het niet via je computer instellen, maar direct op je camera.

 

Lukt het niet, probeer het dan nogmaals duidelijk aan te geven, waar 't mis gaat.

Dan kijk ik, hoe ik je opnieuw kan helpen. Succes.