annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

sony a7riii: verticale balken op sommige beelden

profile.country.NL.title
frvanve14
Nieuw

sony a7riii: verticale balken op sommige beelden

Ik krijg soms met mijn a7RIII verticale balken op mijn beelden, zie voorbeeld. Is gemaakt met een Sony Zeiss F2.8 ZA SSM 24-70 lens. Hoog in de Iso geschoten, maar zou toch niet mogen!voorbeeld van verticale strepenvoorbeeld van verticale strepenIemand enig idee a) hoe te voorkomen en b) achteraf te corrigeren in Lightroom en/of Photoshop?

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@frvanve14

 

Zou inderdaad niet mogen lijkt me. Maar kun je wat meer exif info delen? (diafragma, sluitertijd, iso, op welke voorkeur stand A, M, Auto etc).

En heb je die strepen alleen in slechte licht omstandigheden of komt het ook voor bij normaal daglicht? En is het alleen met de 24-70 2.8 of ook met andere lenzen? Zo kun je misschien zaken uitsluiten om bij de oorzaak te komen.

 

Wordt vervolgd denk ik,

grt Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
frvanve14
Nieuw

Sigi, dank voor snelle reactie. Heb het beeld geschoten op 70 mm, ISO 2000, A stand, F2.8, 1/640 (de 2 mensen achterin wel onherkenbaar gemaakt). Zelfde feestje, zelfde effect ook bij andere foto's op ISO 1250, F2.8/ 1/160 of bijv. ISO800, f2.8  1/50. Wat opvalt is dat het vooral voorkomt bij kunstlicht en vaak met veel tegenlicht/witte partijen. Gaan ook veel beelden goed met deze lens, dus vermoed niet dat het daar aan ligt. Bij daglicht geen problemen. Lijkt wel alsof het de interferentie is met het kunstlicht?

 

Groet, fred

 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@frvanve14

 

Hallo Fred, dat lijken inderdaad geen gekke waardes, behalve de 2.8...dat geeft natuurlijk wel een mindere scherpte diepte. Ook foto's met F8 of hoger gemaakt? En wat was dan het resultaat?

Ik heb ook even gezocht op het wereldwijdeweb naar vergelijkbare klachten maar kon geen vergelijkbare vinden. (wel met filmen maar dat is hier niet het geval)

 

Lijkt me ook dat er met jouw instellingen een licht interferentie plaats vindt. Zolang heb je  de camera en lens waarschijnijk nog niet :wink:), dus ik zou het eens na laten kijken bij de fotozaak/dealer waar je hem gekocht heb. (valt me nl ook op dat de dames op de foto hun haar nogal "hoog" te hebben, alsof waar de grijze "balk" zit een beweging of hapering heeft plaats gevonden, maar kan zijn dat dit in de werkelijk ook zo is?:relieved:)

 

Of misschien weten @Amfion of @Instaphoto nog andere wegen naar een oorzaak/oplossing.

 

Succes! En we horen natuurlijk graag de oplossing.

 

grt Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
frvanve14
Nieuw

Hi, heb nog verder gezocht op internet. Issue staat bekend als 'Banding', zie bijv. https://www.dpreview.com/forums/post/61073384 . Zou op te lossen moeten zijn door de Silent Shooting mode uit te zetten.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@frvanve14

 

Goed man! Top dat je het gevonden hebt! Leer ik (en anderen) ook weer wat van :wink::grin:

 

Succes met je fotografie verder!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemiddag, 

 

Bedankt voor de tip! We zullen dit onthouden voor eventuele gelijke problemen in de toekomst :slight_smile:

 

Groet,

Bibi

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Klopt helemaal. Dit doet zich vooral voor bij TL-licht.
Het heeft te maken met dat het licht niet constant is, de sensor wordt niet in een keer uitgelezen maar in 'strepen' als tijdens het uitlezen dan het licht verandert zie je dat op de foto.

Een langere sluitertijd wil soms ook helpen, maar de mechanische sluiter aanzetten is de beste oplossing inderdaad.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Beetje late reactie 😉 (vakantie)

 

Klopt dit is een van de redenen dat ik silent mode niet zo veel gebruik. (zeker in dergelijke situaties) 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web