annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7 adapters thread

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sony A7 adapters thread

Inleiding

 

Een van de grote voordelen dat Sony E-mount camera’s hebben (zoals de NEX-reeks camera’s of de nieuwe A3000, A5000, A6000, A7, A7R en A7S), is de mogelijkheid om via adapters/koppelstukken lenzen van andere merken te gebruiken. Door de korte flange back distance (dit is de afstand van de lensbevestiging tot de sensor) zijn alle adapters zonder optische elementen. Dit houdt in dat het gebruik van adapters geen kwaliteitsverlies inhoudt.

 

In deze thread wordt een overzicht gegeven van de verschillende mogelijkheden die Sony E-mount fotografen hebben om niet-E-mount lenzen te gebruiken (bv. Canon, Nikon, Leica, M42, …).

Deel al uw ervaringen met adapters (bv. Metabones, Viltrox, Novoflex, ...) aan de community in deze thread!

 

Op volgende link kan je wat achtergrond informatie terugvinden.

http://www.sony.net/Products/di/nl/products/lenses/basics/lensmount.html

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
66 ANTWOORDEN 66
profile.country.NL.title
MichuggaH
Lid

Oude Sigma-lens compatible met A6000?

 

Hallo,

 

Ik heb 2 vragen m.b.t. objectieven voor de A6000.

 

Eerste vraag. Ik heb dus een A6000 (erg fijn toestel!), voorzien van een 16-50 kitlens. Prima als je de camera net nieuw hebt en lekker wilt oefenen. Ondertussen verlang ik naar meer telelens. Omdat ik het aanbod van E-telelenzen vrij beperkt vind (ja, de 70-200 f2.8 lijkt me wel wat, maar is ver boven het budget en de 24-240 vind ik ook aan de dure kant, is nogal zwaar en blijft een compromislens) vroeg ik mij af of mijn oude Sigma 28-200mm D Aspherical IF te gebruiken is via een coverter. Zo ja, met welke dan?

 

 

Mijn tweede vraag. Omdat ik meer portretten wil fotograferen en ook geregeld optredens vastleg in kleine, donkere zaaltjes dacht ik aan de (volgens mij geweldige) Sony 50mm F1.8. Omdat 50 mm dan ongeveer 75 mm wordt ben ik bang dat ik ver naar achteren moet lopen in sommige gevallen. Bijvoorbeeld bij portretfotografie binnenshuis.Daarom nog mijn aarzeling voor aanschaf. Sigma heeft als alternatief een goede 30 mm F2.8 voor relatief weinig geld (170 euro), maar goed, dan moet ik bij concerten wellicht weer erg ver naar voren. Een lichtsterke, klenere telelens is misschien ook een uitkomst, maar dan zou ik niet weten welke dat dan is. Hopelijk heeft iemand een goed antwoord.

 

Hoor het graag. Bij voorbaat dank.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo MicchuggagH!

 

Welkom op het forum :thumbsup:

 

De sigma 28-200 ZOU kunnen werken met de LA-EA2 of LA-EA4 adapter. Maar compatibiliteit met Sigma lenzen is verre van gegarandeerd (ook niet met alle Tamron lenzen bijvoorbeeld). Dus fysiek passen uiteraard wel als die voor Minolta/Sony A-vatting is, maar of de autofocus werkt, is een andere vraag.

 

Bovendien is de 24 megapixel sensor van de A6000 "veeleisend", wat betekent dat je scherpe lenzen nodig hebt om het max uit je camera te halen, wat de Sigma zeker niet zal leveren.

 

Ik ben enorm fan van de 50mm 1.8 OSS, zie hier bijvoorbeeld. Je ziet er soms 2e hands voor 150-200 euro, afhankelijk van de ouderdom/staat.

De Sigma 30mm F2.8 is een zeer goeie lens, maar vergeet niet dat je beeldstabilisatie verliest en F2.8 is een stuk minder lichtsterk dan de 50mm F1.8. 

 

Sony heeft ook een 35mm F1.8 OSS, maar misschien buiten budget...

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Voor camera's met een APS-C formaat sensor zoals de A6000 wordt de 50 mm juist heel vaak gebruikt voor portretten. Of je genoeg ruimte hebt om ver genoeg achteruit te kunnen voor een mooi portret kan ik moeilijk inschatten hiervandaan :wink:

 

Als je naar lenzen met een grotere hoek gaat (zoals bijvoorbeeld de 35 mm) verandert de verhouding van het gezicht en lijken gezichten soms uit elkaar getrokken en extra breed. Je kunt een prima portret maken met een 35 mm lens, maar dan zul je er niet te dicht op moeten gaan staan en komt er meer van de omgeving in beeld. Dit zou een bewuste keuze kunnen zijn, maar wil je een portret met alleen het gezicht erop, niet teveel storende elementen vanuit de omgeving en een goeie verhouding van het gezicht dan heb je wat meer mm nodig. 

 

Populaire portretlenzen zijn de 85 mm en 135 mm lenzen (en zo'n beetje alles er tussen in) omdat daarmee het meest makkelijk is te bereiken dat het model los komt van de omgeving en de verhouding van het gezicht gunstig is.

profile.country.NL.title
MichuggaH
Lid

Beste Portmixus,

 

Dank voor het snelle antwoord. Idd supermooie foto's met de 50 mm. Nu MOET ik hem wel gaan halen...:smileyhappy:

 

Zit ik nog even met een telelens voor de vakantie (reislens). De 55-210 (een van de weinige opties) is een aardige aanvulling op de 16-50. Ik heb er echt wel mooie foto's mee gezien. Hij is natuurlijk niet lichtsterk, maar de prijs is ook relatief laag. Maar goed, het is een aanvulling dus zal ik 2 lenzen moeten meenemen. Of weet jij/iemand een goed alternatief zodatt ik maar 1 lens hoef mee te nemen? Ik weet van de 18-200, maar ik heb nog nergens gelezen dat iemand daar echt enthousiast over was. Natuurlijk heeft Sony nu de 24-240, maar daar heb ik mijn twijfels over. (Tamron heeft een 16-300 die best goed presteert, maar niet voor de E-mount is geschikt). De keuze is dus redelijk beperkt volgens mij. Op de wenslijst staat ook nog de 10-18mm F4 trouwens...

profile.country.NL.title
MichuggaH
Lid

Bedankt je reactie. Als ik het zo lees, is de 50mm F1.8 een must. Ben ook benieuwd hoe die bevalt in een klein zaaltje met weinig licht. Niet zozeer qua kwaliteit foto, wel qua positioneren t.a.v. het onderwerp. Een uitdaging zullen we maar zeggen.. Overigens heb ik gezien dat ik mijn kitlens vaak op 50 mm heb staan bij optredens.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wel, ik ben erg enthousiast over de 18-200 (zilveren versie) en niet de LE versie, hoewel die ook heel goed is 🙂

 

De zilveren versie is iets lichtsterker dan de LE versie (hoewel je dat aan de cijfers niet ziet, want die vertellen enkel de situatie op 18mm en 200mm). Ik heb nog 3 andere vrienden die de zilveren versie hebben en eentje die de LE versie heeft. Allen heel tevreden! 

 

Maar zoals je zegt, het is wel een compromislens, dus je moet wel beseffen dat het een uitstekende en plezierige lens is op reis in goed licht, maar dat je niet moet verwachten om er indoor-actiefotografie mee te doen bijvoorbeeld.

 

Zoals je zelf aangeeft, als je de kitlens op 50mm gebruikt, ga je de 50mm F1.8 heel mooi vinden.

 

ps: De 18-200 is kwalitatief VELE malen beter dan de 16-50 kitlens...is naar mijn bescheiden mening zowat optisch het zwakste lensje (vooral op 50mm) dat ik al gebruikt heb! Maar wel leuk omdat het zo klein is, dus er is zeker een plaats op de markt voor de 16-50 :slight_smile:

 

Voor APS-C heb ik trouwens maar 3 lenzen (en lenzen die ik niet goed vind, doe ik weg...) dus dit blijft over na 5 jaren E-mount APS-C: 16mm+fisheye (uitsluitend voor de fisheye), 50mm F1.8 en 18-200. Leuke set!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MichuggaH
Lid

Bedankt weer voor je enthousiaste antwoorden :wink:

 

Dan denk ik dat het de 18-200 zilver wordt (misschien kan ik de 16-50 inruilen). Overigens heeft Tamron ook een (iets goedkopere) 18-200. Heb je daar ervaring mee? 

 

Hoe veelzijdig is voor jou de 50 mm F/1.8 in de praktijk?

 

En mijn laatste vragen. Wat weet je van de 10-18 mm F/4 en is deze aan te bevelen? (wil ik eventueel later aanschaffen voor landschappen en architectuur)

profile.country.NL.title
MichuggaH
Lid

Overigens zie ik bij Kamera Express een gebruikte 18-200 zilver ('kwaliteit een 8, lichte gebruikssporen') voor 499,- Is dat aan te raden?

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De Tamron 18-200mm lens is dezelfde lens als de LE-versie van Sony, maar dan veel goedkoper (en misschien betere quality control en beetje betere bouwkwaliteit). Alleen moet je geen openlijke statement van Sony verwachten waarin ze dit bevestigen :wink: Dat is echt een prima lens voor zijn geld, maar minder lichtsterk als dat een punt is voor jou (wat voor mij wel zo was).

 

De 50mm op crop is echt mooi, je moet het beetje "gewoon" worden, vooral als je alleen met zooms werkt. Maar na een tijdje zie je alles "doorheen" de 50mm. Je weet op voorhand wat haalbaar is en wat niet, en dankzij het grote diafragma kan je creatiever omspringen met wazige achtergronden of donkere omstandigheden. Het is eigenlijk een perfect match voor de A6000...

 

Wat de 10-18 betreft: die ben ik gewoon vergeten toevoegen aan mijn (verlang)lijstje :laughing: Enige reden waarom ik die niet in bezit heb is omdat ze heel duur is om te houden als je naar Full-Frame springt (zoals de A7-reeks). Maar die lens is zelfs zo goed dat ik ze overwogen heb te kopen voor de A7. Vanaf 12mm ongeveer, heb je zelfs een Full-Frame beeld. Dus de lens is eigenlijk gemaakt voor kleinere sensors, maar werkt prima op grotere sensors bij bepaalde mm's! Heb 2 vrienden in mijn vriendenkring met deze lens, gekocht op mijn aanraden en is eigenlijk zowat hun meest gebruikte lens...maar zoals gezegd, wel best prijzig! (Hoewel ik ze het wel waard vind.)

Als je niet onmiddellijk van plan bent om een A7 aan te schaffen, dat is de 10-18 absoluut aanbevolen! (en zelfs met de A7 de moeite om te houden...) 

 

500 euro voor deze 18-200 is zeker geen super prijs (geen dealtje), als er misschien een jaartje garantie op zit, is het wel OK, vind ik. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MichuggaH
Lid

Dank weer voor de nuttige info. Zo ben ik een aardig eind op weg geholpen. :slight_smile:

 

Als laatste zou ik graag wat voorbeelden zien van foto's met de zilveren 18-200 i.c.m. de Alpha 6000. Heb je een (paar) linkje(s) voor me? (Op Flickr kun je ook zoeken op camera en lens zag ik al, maar misschien weet je nog andere voorbeelden)