annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

reiniging sensor sony A7 II

profile.country.BE.title
wilgille25
Nieuw

reiniging sensor sony A7 II

Nieuwe toestellen met massa’s soms overbodige mogelijkheden, het kan gewoon niet op, ik ben zeer blij met mijn toestellen, ik kocht ook vier prime zeiss batis lenzen, ik wissel de lenzen zoveel mogelijk binnen in huis, maar dan zelfs heb ik regelmatig stof op de sensor, ik kan toch niet bij elke lenswissel de sensor reinigen ( de trilmethode is trouwens waardeloos). Dat zou een prioriteit moeten zijn bij het uitbrengen van een nieuw toestel, ik zou het onmiddellijk kopen! Misschien leest iemand van de techniekers dit om het aan te kaarten naar de top.

voorlopig werk ik met de 24-105mm wat een prachtige lens is, maar die kan niet op tegen de prime lenzen die nu meestal in de kast blijven liggen.

will Gillemot

foyograaf

18 ANTWOORDEN 18
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

@Amfion Ik gebruik de arctic butterfly alleen maar als het niet anders kan, maw als het met een blower niet lukt. Nooit problemen mee gehad, ook niet met spiegelreflex cameras. Uiteraard heel voorzichtig mee omgaan. Maar een gewaarschuwd mens ..... bedankt.

Ik had nog niet van de Zeeion blower gehoord, dat lijkt me een prima kerstcadeautje! Bedankt voor de tip! 

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Zelf ben ik absoluut geen voorstander van een of ander excotische en te duur betaalde blower.

Ik poets en indien uiteraard nodig mijn sensor nat, geeft naar mijn mening nog steeds het beste resultaat.

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Net of zo'n wet cleaning setje zo goedkoop is...  Trouwens , als je je een camera uitrusting van duizenden euros kan veroorloven, dan kan er ook nog wel een blowertje van een paar tientjes bij toch? 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ieder z'n ding... Nat reinigen is voor mij echt de laatste stap, de statische kwast is nog een tussenstap tussen blower en met swabs aan de gang. Ik kies dan voor een niet roterende kwast, soms haal je daar nog meer mee weg dan met nat reinigen omdat je minder 'smeert'.

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

@Amfion  :astonished:  Ik mag toch hopen dat u niet denkt  dat het kwastje op de sensor moet roteren. Dat kwastje moet even roteren voor gebruik, buiten de camera, om statisch te worden. Daarna strijkt u heel voorzichtig over de sensor om de stofjes door de statische lading op te laten pikken. Werkt zonder meer perfect, maar voor mij ook de voorlaatste stap en als het niet anders lukt.  Laatste stap is wet cleaning of als je dat niet aandurft de vakwinkel. 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Er bestaan of bestonden kwastjes waarbij het zeker de bedoeling was dat deze tijdens de reiniging bewogen. Die zou ik niet aanraden. Misschien was roteren niet de juiste woordkeus. Ik gebruik er zelf een waar je even met de blower op blaast om de haren statisch te maken. 

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

@lescatalpas

Een renigingssetje bestaande uit 12 x Cleaner swab staafjes en 1 x vloeibare reiniger (reiniger is bij ieder apotheek te verkrijgen) kost me totaal niet meer dan €20 en is naar mijn persoonlijke ervaring veel doeltreffender dan menig blaasbalgje. Ik snap niet dat er mensen zijn die van nat reiningen schrik hebben, is echt 2 keer niks?

profile.country.NL.title
Dianavk
Ontdekker

Waarmee reinig je de sensor "nat" ?

Ik persoonlijk durf dit echt niet te doen, bang om de sensor kapot te maken.

Ik heb een Sony A7RII en hiervoor de Sony A7II, met de A7II had meer last van "sensorvuiltjes" dan met de A7RII.

De sensor maak ik tussendoor schoon met een kwastje met blaasbalgje en lukt het mij niet meer dan laat ik de sensor reinigen bij Chipclean, klaar terwijl u wacht.

Kost voor de Sony iets van €40, maar dan is het ook echt volledig schoon.

Professionele fotografen komen er zelfs naartoe en bekende Nederlanders (Marco Borsato) om hun camera te reinigen.

Nu heb ik het geluk dat Chipclean toevallig in mijn woonplaats Malden/Heumen zit, maar voor mensen die in de buurt van Nijmegen wonen absoluut een aanrader.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Chipclean heeft in NL diverse droppoints. Waar je de camera kunt inleveren en dan worden ze verstuurd naar Chipclean.  Ton werkt wel op afpsraak. Advies is dan wel even te bellen voor je er heen gaat. Ze bieden tevens beperkte garantie op schoonmaken. Is sensor binnen bepaalde tijd weer vies dan wordt deze tegen gereduceerde prijs of gratis gereinigd. 

 

Als je het niet vertrouwd om je sensor zelf nat te reinigen dan zou ik dat ook niet doen. Op YouTube etc. staan genoeg filmpjes hoe je dit kunt doen. 

 

Zelf laat ik de sensor reinigen door Sony, maar dit komt mede dat ik aanspraak mag maken op de Sony Imaging PRO Support. Twee keer per jaar gratis reinigen. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web