annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

reiniging sensor sony A7 II

profile.country.BE.title
wilgille25
Nieuw

reiniging sensor sony A7 II

Nieuwe toestellen met massa’s soms overbodige mogelijkheden, het kan gewoon niet op, ik ben zeer blij met mijn toestellen, ik kocht ook vier prime zeiss batis lenzen, ik wissel de lenzen zoveel mogelijk binnen in huis, maar dan zelfs heb ik regelmatig stof op de sensor, ik kan toch niet bij elke lenswissel de sensor reinigen ( de trilmethode is trouwens waardeloos). Dat zou een prioriteit moeten zijn bij het uitbrengen van een nieuw toestel, ik zou het onmiddellijk kopen! Misschien leest iemand van de techniekers dit om het aan te kaarten naar de top.

voorlopig werk ik met de 24-105mm wat een prachtige lens is, maar die kan niet op tegen de prime lenzen die nu meestal in de kast blijven liggen.

will Gillemot

foyograaf

18 ANTWOORDEN 18
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @wilgille25 en welkom bij de Community!

 

De 24-105 is zeker een heel mooie lens!

Reinigen bij elke wissel zou inderdaad niet nodig moeten zijn.

Als tip geeft ik altij mee om bij het wisselen de camera opening naar beneden te laten wijzen.

Verder een blaaskwast en een statische kwast (geen trillende) bij de hand om snel te kunnen reinigen, hoewel ik dat zelf maar zelden nodig heb.

Succes!

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Ik heb het idee dat er al wat veranderd is. Ik heb de a7ii omgeruild voor de a7riii. Bij de a7ii moest ik ook regelmatig de sensor reinigen ( ik gebruik daar een "arctic butterfly" voor) . Ik heb de a7riii nu een jaar en heb de sensor nog niet 1 keer moeten reinigen, terwijl ik toch heel vaak lenzen wissel. Wel altijd met de opening naar beneden. Of ik geluk heb? Ik weet het niet, maar ik doe niets anders dan bij de a7ii. 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Geen verkeerde upgrade naar de A7R  III. Dan beschouw ik dat zelf eerder als geluk. Sensor van de A7R III is evengoed gevoelig voor stof etc. 😉 

 

Zelf zo nu en dan ook stof op de sensor. Is met blower vaak zo weg te blazen. En 1 a 2 keer per jaar gaan de camera's terug voor service en reinigen. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Als je een blower gebruikt om je sensor te reinigen moet je oppassen dat je er juist geen stof op blaast. Dat kan heel goed als je de blower niet vaak gebruikt. Altijd eerst veelvuldig "loos" blazen  voordat je op de sensor blaast. 

profile.country.BE.title
wilgille25
Nieuw

Ben benieuwd of er nog mensen zijn die geen last van stof hebben met de A7riii ?
Vraag blijft hoe groot je de foto’s afdrukt of bekijkt, in mijn geval druk ik af op formaat A2
Iedereen bedankt voor de reactie
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Met elke vorm van reinigen is het verstandig om op te letten dat er geen stof op de sensor valt. Of je nu droog, nat reinigt of blower gebruikt. Zelfde geld als je objectieven verwisseld.

Stof kun je met elke systeemcamera/spiegelreflex camera krijgen. Bij elke objectief wissel kan dit voorkomen. 

 

Komt er stof of vuiligheid op de sensor, dan zie je dit vooral bij foto’s waar je een hoge f/ waarde gebruikt. Hoe hoger de waarde des ter sneller het zichtbaar is Bijvoorbeeld f/8, f/11 f/16 .... Het is dan het beste zichtbaar op egale vlakken (je ziet het sneller op een blauwe lucht dan in stuk gras van een landschap. Of op scherm van mijn iPad pro 11 kijk of kijk op mijn iMac 27 5k op beide vallen ze even snel op.

 

We zeggen vaak stof op de sensor, maar we bedoelen dan eigenlijk het glaasje dat op de sensor zit. Doordat dit een klein stukje van de sensor zit moet de camera er echt op focussen en dit gebeurt alleen hoge f/ waarde (bv. f/16)). Bij een wijd open diafragma (bv. f/2) valt het licht gewoon om het stofje heen en valt het helemaal niet op. (minder snel)

 

Toch stof?

Dan hebben we gelukkig nog tools zoals Adobe Lightroom classic, waarmee je deze kunt verwijderen. En dan kunnen we de camera altijd nog achteraf reinigen of laten reinigen. 

 

Krijg ik de camera met de blower niet schoon, dan wil ik soms wel eens zelf nat reinigen. Maar kan ik even zonder camera('s) dan laat ik het over aan de profesional. In mijn geval stuur ik de camera('s) in naar de Pro service van Sony. 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Het kan ook schelen een blower te nemen die maar een kant op lucht 'blaast' en via de onderkant en een filter lucht 'aanzuigt', zoals bijvoorbeeld de Zeeion blower.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik heb daar erg weinig last van, maar nooit is een groot woord. Scheelt ook dat ik voornamelijk in de studio of binnen werk en buiten meestal twee body's bij me heb zodat ik weinig hoef te wisselen.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@lescatalpas Fijn dat je nu minder hoeft te reinigen!

Ik heb een aantal jaren in een camerawinkel gewerkt waar we ook sensorreinigingen deden, mijn advies zou niet de artic butterfly zijn. Omdat deze beweegt kan het gebeuren dat een scherp vuiltje krassen maakt op de bescherming van de sensor. Dit zijn we meerdere keren tegengekomen en dat is geen leuke grap om te laten vervangen.

Het zou kunnen dat de bescherming van de sensoren inmiddels beter is, maar ik waag mijn camera's er niet aan.