annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Wie heeft Ik ook gebruikt bij deze oplossing

profile.country.NL.title
DrDamandan
Lid

Het feit dat Sony zelf hier niet inhoudelijk reageert spreekt ook alweer boekdelen over hoe Sony met hun install base omgaat. 

 

Ik zal het hier dan maar kort toelichten hoe de vlag er nu bij hangt.

 

Sony heeft begin 2017 op CES verklaart dat een aantal TV's waaronder de A1 en de ZD9 Dolby Vision functionaliteit middels een firmware update zouden krijgen.

 

Na diverse toezeggingen dat dit eind 2017 zou gebeuren, kwam er in December 2017 een melding dat dit helaas toch niet zou gebeuren en dat de update naar eind Januari 2018 verschoven was.

 

Eind Januari 2018 waren de Amerikanen inderdaad aan de beurt. De uitrol van de firmware update aldaar verliep echter zo dramatisch dat Sony meteen de stekker eruit getrokken heeft om zich te beraden hoe ze nu verder zouden willen gaan met de update.

 

Wat was namelijk het geval. Sony had wel Dolby Vision toegevoegd op alle ondersteunde interne apps, waaronder vooralsnog alleen Netflix, maar in de toekomst wellicht ook YouTube, Amazon Prima en wellicht nog meer apps, maar externe apparaten bleken niet compatible met het door Sony geïmplementeerde Dolby Vision profile.

 

In al hun wijsheid hebben Dolby en Sony samen gekozen om een nieuw profile voor Dolby Vision te implementeren in de Sony tv's welke een hoop van de benodigde rekenkracht bij de source te verwerking neerlegt, terwijl tot op heden de TV het merendeel van de rekenkracht nodighad.

 

Dolby is hier de hoofdschuldige, omdat deze met dit profile op de proppen gekomen is en dit niet bij source-devices zoals Blu-ray spelers of de Apple TV makers heeft bekendgemaakt.

 

Gevolg: De source devices sturen het 'oude', gebruikelijke Dolby Vision signaal mee en de TV kan dit niet verwerken.

 

Hierover is dusdanig veel ophef ontstaan, dat Sony heeft besloten om de uitrol van de firmware in America te staken en om de uitrol in Europa nog niet eens te starten.

 

Inmiddels is er meer nieuws bekend en lijkt het erop dat een hoop source devices middels een firmware update alsnog compatibel gemaakt kun worden met dit nieuwe Dolby Vision profile, waardoor deze probleem 'vanzelf' verdwijnen.

 

Wat het probleem echter nog verergert is het feit dat in de nieuwe firmware die in Amerika uitgerold is, nog een nieuwe bug ingeslopen is. Deze bug zorgt ervoor dat de TV een vervelende piep laat horen die ongeveer 1 seconde duurt. In America zijn de mensen daar zo van over de zeik, dat ook dat een reden is om de firmware in Europa niet uit te rollen.

 

Beide proplemen zullen vast verholpen kunnen worden, maar dat betekent wel dat de voor eind 2017 beloofde Dolby Vision firmware nog zeker een tijdje op zich zal laten wachten.

 

Het meest frustrerende in dit alles is echter niet dat al deze problemen ontstaan, maar de complete afwezigheid van goede communicatie van Sony (NL, Europa en wordwide) naar de eindgebruikers. Je moet als eindgebruiker gebruikersfora afstruinen om aan deze informmatie te komen.

 

Wat meer openheid van Sony richting de eindgebruiker zou waarschijnlijk al een hoop van het kwaad bloed wegnemen en wat meer begrip voor Sony tot stand brengen.

 

Tot slot: Op dit moment weet niemand wanneer de Dolby Vision firmware in Europa vrijgegeven wordt al circuleren er al geruchten dat dit pas in Mei zal gebeuren. Sony houdt de lippen echter officieel stijf op elkaar.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Wie heeft Ik ook gebruikt bij deze oplossing