annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Mijn winnende foto—Jaime Massieu Marcos

KelvinV
Bijdrager
Bijdrager
1.136  Weergaven

Mijn winnende foto—Jaime Massieu Marcos

Auteur: Sony Europe

jaime 1.jpg

 

Jaime Massieu Marcos is dit jaar een van de vele welverdiende winnaars van de Sony World Photography Awards. Zijn verbluffende foto, Suspended Animation, won de open categorie Split-Second en wij wilden maar al te graag weten hoe hij zo'n vluchtig moment wist vast te leggen.

 

De foto is gemaakt tijdens het FIBA wereldkampioenschap basketbal op het Plaza de Colón in Madrid. FIBA had ervoor gezorgd dat alle sponsors buiten de stadions toegang hadden tot het gebied en Jaime was daar al zeventien dagen op rij aan het werk. Het was een week na zijn verjaardag en hij was kilometers van huis 'slechte video's' aan het maken voor verschillende bedrijven.

 

jaime massieu portrait.jpg

 

Terwijl Jaime tussen het filmen door aan het wachten was, zag hij een paar acrobaten van de theatergroep FACE TEAM—de Oost-Europese versie van de Harlem Globetrotters—die wat van hun beste moves lieten zien. "Ik had een zoomlens nodig voor de winnende foto. De dag daarvoor hadden ze iets vergelijkbaars gedaan en had ik foto's gemaakt met een 16-35-[groothoeklens]. Ik had die dag mijn 70-200-lens bij me moeten hebben, maar was hem die ochtend helemaal vergeten.

 

"Gelukkig kwam ik een aardige kerel tegen die foto's wilde maken met mijn 16-35, dus mocht ik zijn 70-200 lenen. Wat een geluk! Met die 70-200 op mijn camera zat ik zo'n 3 minuten in dezelfde houding en hield ik met mijn linkeroog de acrobaten in de gaten zodat ik kon zien wanneer er iemand ging springen."

 

De foto die Jaime uiteindelijk wist te maken is spectaculair: de acrobaat hangt op zijn kop in de lucht alsof de zwaartekracht op dat moment geen grip op hem heeft.

 

"Ik weet nog goed hoe de collega's op mijn werk reageerden toen ik ze later de foto liet zien: 'wow, hoe is dat mogelijk?!' De volgende avond zag ik de acrobaat bij een concert en liet ik hem ook de foto zien. Zelfs hij was onder de indruk. Dat was het moment dat ik wist dat het een goede foto was: toen hij mijn foto bewonderde nadat hij al zo vaak door anderen was gefotografeerd."

 

 

jaime 2.jpg

 

jaime 3.jpg

 

Jaime lijkt een talent te hebben voor het vastleggen van de meest kortstondige momenten. De twee foto's hierboven zijn ook van hem; een van de nachtclub El Sol in Madrid en nog een foto van het Plaza de Colón. Maar geen van deze kan tippen aan de foto die een Sony World Photography Award won. "Ik had een paar extra foto's genomen voor het geval dat, maar ik had geluk omdat de tweede [foto] die ik nam ook de beste was. Ik moest de 70-200 lens aan de andere fotograaf teruggeven—ik had mijn haren uitgetrokken als die foto niet scherp was geweest!"

2 Opmerkingen