annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony KD-55XD9305 Backlight probleem?

r.vermeer
Ontdekker

Sony KD-55XD9305 Backlight probleem?

Sinds twee weken ben ik in het bezit van deze televisie. Een prachtig model om in de winkel te zien, mooie demo filmpjes etc. Eenmaal in de huiskamer komen er toch wat dingetjes naar voren. Daarom vraag ik jullie naar jullie mening.

 

Ik heb het gevoel dat de linkerkant van mijn beeldscherm meer oplicht, dan de rest van het beeldscherm. Altijd op de zelfde plekken:

IMG_1614.JPG

IMG_1616.JPGIMG_1617.JPGLinks onder een grote lichte "wolk" met daarboven wat kleine "wolkjes".

 

Ze zeggen wel eens "Een foto zegt meer dan 1000 woorden." Om het een en ander te duidelijk te maken, heb ik dus wat fotos en videos gemaakt.

 

https://youtu.be/Sqkdm22UyGg

 

Hier een filmpje van een digitale televisie uitzending. Donkere kleuren zoals zwart, lijken wel groen te worden in het lichte gebied.

 

https://youtu.be/KktGbXYI4KU

 

Bij het bekijken van een HDR film via Netflix wordt het helemaal genant. Zodra er een ondertitel of iets lichts in het beeld komt, licht het hele scherm op. Dat maakt 4k HDR dus compleet nuttleoos.

IMG_1701.JPG

IMG_1732.JPG

IMG_1731.JPG

Dus nu mijn vraag aan jullie. Is dit normaal voor een televisie van 2300 euro? Of heb ik hier te maken met een defect scherm?

 

Alvast bedankt!

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
mr_rik
Lid

Lijkt erop dat je tv last heeft van clouding. Wat je kunt proberen is met een zachte doek op die plek met lichte druk draaiende bewegingen te maken, zodat dit wegtrekt. Denk echter niet dat je dit gaat lukken. Zou sowieso een melding maken hiervan, zodat de tv kan worden omgewisseld met een ander exemplaar.
r.vermeer
Ontdekker

Waar kan ik hier een melding van maken? Is er een speciaal service nummer?

 

Mvg Rick

profile.country.NL.title
mr_rik
Lid

Je kunt gewoon melding maken bij de winkel waar je hem hebt gekocht, zij moeten dit hoe dan ook laten controleren.

 

Laat je nog even weten hoe het is afgelopen?

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert


r.vermeer schreef:

Waar kan ik hier een melding van maken? Is er een speciaal service nummer?

 

Mvg Rick


Hoef je niet te doen. Dit is normaal. 

 

Die clouding kan je weg krijgen door een zachte en licht vochtige doek te pakken. Vervolgens masseer je de plek zacht tot de clouding weg is. 

 

Wat betreft de backlight die fluctueerd met de ondertitels, dat heeft de maken met de dynamische achtergrondverlichting. Gewoon uitzetten. 

r.vermeer
Ontdekker

Inderdaad. Sony geeft niet thuis. Alles wat je boven in de foto's ziet moet je voor lief nemen en valt binnen de specificaties van de televisie blijkbaar. Dit mag je toch niet verwachten als je een televisie koopt van 2300 euro? Als ik dit had geweten had ik een goedkoper model gekozen. Zeker als je al deze extra opties UIT moet zetten om normaal beeld te krijgen.

 

Wat betreft de backlight die fluctueerd met de ondertitels, dat heeft de maken met de dynamische achtergrondverlichting. Gewoon uitzetten.

 

Deze functie is niet uit te zetten als je een HDR source bekijkt, bijvoorbeeld via Netflix. Tot dusver is de 4k HDR functie een lachertje op dit toestel.

profile.country.NL.title
mr_rik
Lid


Vinc_E schreef:

Hoef je niet te doen. Dit is normaal. 


 

@Vinc_E  Ik mag hopen dat je niet doelt op de clouding om dit niet te melden.

Zoals ik ook heb aangegeven kan je proberen dit weg te masseren. Kan, dit lukt namelijk lang niet altijd, en helemaal niet als je ernstig last van clouding hebt. Op een foto is dit soms moeilijk te zien, maar volgens mij heeft r.vermeer hier toch wel behoorlijk last van op zijn tv. Als dit er niet uit te masseren is, lijkt mij toch wel dat hij hier melding van moet maken bij de verkopende partij, zij dienen dit hoe dan ook op te pakken.

 

@r.vermeer  Was je al naar de winkel geweest waar je hem hebt gekocht i.v.m. de clouding (indien je dit er niet uit hebt gekregen d..m.v. masseren)? Je moet gewoon aangeven dat je erop staat dat ze iemand langs laten komen om er naar te kijken. Hoe oud is is je tv nu, enkele weken? Je hebt gewoon recht op een goed werkend exemplaar, en als je last hebt van overmatig veel clouding dan dient hier wel degelijk wat aan gedaan te worden.

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert


mr_rik schreef:

Vinc_E schreef:

Hoef je niet te doen. Dit is normaal. 


 

@Vinc_E  Ik mag hopen dat je niet doelt op de clouding om dit niet te melden.

Zoals ik ook heb aangegeven kan je proberen dit weg te masseren. Kan, dit lukt namelijk lang niet altijd, en helemaal niet als je ernstig last van clouding hebt. Op een foto is dit soms moeilijk te zien, maar volgens mij heeft r.vermeer hier toch wel behoorlijk last van op zijn tv. Als dit er niet uit te masseren is, lijkt mij toch wel dat hij hier melding van moet maken bij de verkopende partij, zij dienen dit hoe dan ook op te pakken.

 

@r.vermeer  Was je al naar de winkel geweest waar je hem hebt gekocht i.v.m. de clouding (indien je dit er niet uit hebt gekregen d..m.v. masseren)? Je moet gewoon aangeven dat je erop staat dat ze iemand langs laten komen om er naar te kijken. Hoe oud is is je tv nu, enkele weken? Je hebt gewoon recht op een goed werkend exemplaar, en als je last hebt van overmatig veel clouding dan dient hier wel degelijk wat aan gedaan te worden.


Je kunt het er inderdaad mee oneens zijn. Dat recht heb je als consument. Als jouw verwachting anders is dan wat je hebt staan, kan je terecht terug naar de winkel er mee. 

 

Ik geef aan dat het normaal is, omdat elk toestel last heeft van clouding of bleeding in dergelijke mate. 
Het blijft edge led. De tip om de plek te masseren werkt vaak, maar inderdaad niet voor alles. 

 

Bij 4K HDR op Netflix kan je dat inderdaad niet instellen. Gaat ook hetzelfde zijn bij een andere 4K HDR bron. de HDR modus is een instelling die veel vergrendeld, omdat de helderheid vast staat dan. 
Ondertitels uitzetten is het enige wat je kunt doen. En op zich ook logisch, want dat zijn felwitte bronnen in je beeld. 

Mocht je echt ondertitels willen, kan je wel de kleur van de ondertitels aanpassen. Dit kan je doen op de Netflix website en wordt ook op de TV zichtbaar. Daar kan je de grootte ook aanpassen, mocht dat schikken. 

Elke kleur is beter dan wit als het gaat om helderheid bij HDR.