annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke Alpha mirrorless camera beste keus voor op reis, evenementen en sport?

profile.country.NL.title
liesem
Ontdekker

Welke Alpha mirrorless camera beste keus voor op reis, evenementen en sport?

Ik ben onder de indruk van de wat ik allemaal van en over Alpha mirrorless camera's zie. Ik fotografeer vooral op reis, sport (voetbal) en soms evenementen (in- en outdoor). Welke Alpha mirrorless camera's en welke lenzen gebruik ik het best hiervoor?

 

Ik heb nu een Canon EOS 70D met EF(-S) lenzen. Zijn er goede converters zodat ik deze op een Alpha mirrorless camera kan gebruiken? Wat zijn de nadelen hiervan?

12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@liesem

 

Ik kan me voorstellen dat je door alle berichtgeving tot nu mogelijk in verwarring bent gebracht.

 

Los van de techniek in de reacties van @Instaphoto gaat fotograferen vooral ook om gevoel en plezier. Uit je reacties blijkt voor mij dat je, los van je mogelijkheden met de Canon D70, gewoon toe bent aan een volgende stap. Sowieso richting Full Frame welke meer mogelijkheden brengt qua creativiteit zoals spelen met scherpte diepte, kwaliteit van het raw bestand etc. (groter bestand betekent ook meer informatie in het bestand, dus meer mogelijkheden qua na bewerking).

 

Waar @Instaphoto aan voorbij gaat in de reactie van de Canon D70 t.o.v. een Sony FF camera is het meest verrassende en ook een van de argumenten van mezelf om over te stappen van een spiegelreflex (Nikon D7100) naar een FF systeem camera is dat ik direct (dus instant) in de EVF zoeker, cq LCD screen zag wat bepaalde instellingen welk effect hadden op mijn voorgenomen foto voordat ik de foto gemaakt had dus. Dit is echt een eye opener wanneer je overgaat van spiegelreflex naar spiegelloos (systeem) camera. Dat is denk ik ook wat jij bedoelt met je "spiegel opklapeffect".

Het is echt (en voor mij leuker) anders omgaan met fotografie en het lijkt (voor mij) heel erg op fotografie in de 35mm film tijd tijdens DoKa activiteit maar dan direct op je LCD scherm of in nabewerking op je PC/Laptop..

Ik heb met de aanschaf van de Sony A7xx weer het gevoel va fotograferen terug gekregen..

 

Maar volg vooral je eigen gevoel en ambitie rondom fotografie. Er is nl geen heilige graal behalve die van jezelf. Meerdere top-fotografen laten de techniek en regels (deels) los en komen met de meest fraaie resultaten. Fotografie is voor mij een kunstvorm en die laat zich niet altijd geheel opsluiten in regels en techniek. Sterker nog, mijn ontwikkeling (en ik ben niet de enige als ik mijn netwerk aanping) zit m.n. in andere wegen zoeken om mijn eigen "stempel" te vinden. Het maakt daarbij niet uit welk soort fotografie je beoefent...sport, landschap, portret of al het andere. 

 

Natuurlijk is het zo dat een switch van APS-C naar FF en gelijktijdig een switch van merk de nodige uitdagingen en kosten met zich meebrengt. Ja, je kan APC-C (FE Canon) objectieven op een Sony A7/9 zetten maar dan beperk je toch wel de mogelijkheden en uiteindelijke kwaliteit van je shots. 

 

Met risico dat ik mezelf ga herhalen; 

- Ga eens spelen met verschillende bodies bij fotozaken (Cameranu, Cameraland, Kameraexpress etc.)

- Denk van te voren goed na over welke lenzen/objectieven (in vaktaal glaswerk...) je wil hebben, ze gaan waarschijnlijk langer mee dan je camera body..

- Wil je werken met zoom of prime. Er zit ondanks alle ontwikkelingen nog steeds verschil in kwaliteit.

- Techniek is niet alles..gevoel met betrekking tot een camera is minstens net zoveel waard.

- Het is de fotograaf (dus jij) die de foto maakt en dus ook welke mogelijkheden hij/zij ter beschikking wil hebben

 

Maar vooral, en meest belangrijk;kun je de volgende stap in fotografie maken met je huidige set of wil je een trede nemen naar hoger. En heb je daar het benodigde budget voor over...

 

Beter advies kan ik niet geven, maar ik hoor wel graag jou mening en ervaringen daarover via reactie op deze community. Het nut hiervan is dat we kennis delen en niet doceren...kennis delen is tegenwoordig in plaats gekomen van kennis hebben.

 

 

 

Nogmaals veel succes met je keuze, probeer dingen uit en laat dat inwerken op wat je voor ogen hebt. 

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

@Sigiphoto daar ga ik niet aan voorbij. 😉 Een camea is zo goed als de gene die hem bediend. Het feit blijft dat de camera (Canon 70D) van TS prima in staat is om goede scherpe foto's te maken van snel bewegende onderwerpen. Krijg je dit niet voor elkaar? Dan zou ik zelf mij gaan verdiepen en oefenen met de belichtingsdriehoek, scherpstellen etc. Eventueel een cursus of workshop gaan volgen. 

Overstappen op een Sony A7 III, A7R III of zelfs een A9 gaat de uitdaging niet oplossen. Beperkende factor is immers niet de apparatuur. Wat ik wel vaak zie is als men upgrade doet van camera of objectief. Men meer tijd besteed aan fotografie en de foto's ook beter worden, maar dit heeft dan niet te maken met de apparatur, maar met de gene die het bediend.  Vaak te maken met "iets tussen onze oren" :grin:

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Instaphoto

 

Helemaal eens dat de fotograaf en kennis het uiteindelijke verschil maakt ;-), de mogelijkheden van het gereedschap helpen echter wel! Laten we afwachten wat @liesem gaat doen met haar zoektocht.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en