annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke Alpha mirrorless camera beste keus voor op reis, evenementen en sport?

profile.country.NL.title
liesem
Ontdekker

Welke Alpha mirrorless camera beste keus voor op reis, evenementen en sport?

Ik ben onder de indruk van de wat ik allemaal van en over Alpha mirrorless camera's zie. Ik fotografeer vooral op reis, sport (voetbal) en soms evenementen (in- en outdoor). Welke Alpha mirrorless camera's en welke lenzen gebruik ik het best hiervoor?

 

Ik heb nu een Canon EOS 70D met EF(-S) lenzen. Zijn er goede converters zodat ik deze op een Alpha mirrorless camera kan gebruiken? Wat zijn de nadelen hiervan?

12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@liesem

 

Welkom hier. De vraag die je stelt is niet zo 123 op deze manier te beantwoorden, als je bijv. een onbeperkt budget hebt, tsja, dan komt een A9 v.w.b. sport al snel om de hoek kijken, de nieuwe A7iii presteert daar overigens ook goed in. Ik denk dat je sport fotografie het meest veeleisend is qua camera model. (?)

 

Verder, wil je naar Full Frame of aps-c formaat qua sensor (je Canon 70D is aps-c). De A7xxx serie is FF, net zoals de A9. De A6500 is een APS-C camera.

 

En ja, er zijn adapters om Canon lenzen op een Sony A series camera te zetten, maar of je ze kan (her)gebruiken op te aan te schaffen Sony heeft ook met je keus tussen FF en APS-C te maken.

(zelf ben ik overigens niet zo van de adapters, maar dat is een persoonlijke keuze)

 

Misschien kun je eerst dit eens rustig doorlopen;

https://www.sony.nl/electronics/cameras

 

Tevens een leuk filmpje om je keuze tocht mee te beginnen (gaat m.n. op de sport mogelijkheden in) (A7iii=FF)

https://www.youtube.com/watch?v=XkcNUJ4wjQ4

 

Grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
liesem
Ontdekker

Dank voor je antwoord. Ja denk wel snelle sport is het meest veeleisende. De 70D die ik nu heb mis ik gewoon veel. Vaak te laat (niet goed in beeld) en onscherp. Scherp vind ik belangrijk en bijsnijden is geen probleem.

 

De stap naar FF wil/moet denk ik wel maken hiervoor. Klopt dat?

 

Omdat ik niet alleen sport fotografeer en het een beetje te veel van het goede vind om alleen hiervoor een camera te kopen wil ik er wel een die ook goed te gebruiken is voor de andere doeleinden. Dus denk dan ook aan landschappen, grote scherpte diepte. Oh ja en ik was macro nog vergeten en soms ook portret. Maar hangt dat niet meer van de lens dan camera af? 

 

Welke converter zou je aanraden? Ik begrijp dat dit altijd ten koste van iets gaat. Wat is je ervaring hiermee?

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@liesem

 

het lijkt er inderdaad op dat je dan gereed bent voor een overstap naar FF. Zelf zou ik dan zeker kijken (en reviews lezen) naar de A7iii.

 

Macro is lens gerelateerd. Sony heeft hier voor de FF de 90 mm/2.8 voor

https://www.sony.nl/electronics/cameralenzen/sel90m28g

of de 50 mm 2.8 https://www.sony.nl/electronics/cameralenzen/sel50m28

 

Voordeel van de 90 t.o.v. de 50 mm is dat je met de 90 minder dicht op je onderwerp hoeft te "kruipen", en daarmee minder risico loopt het onderwerp (vlinder bijv.) te verstoren. Tevens kan de 90 mm dienst doen als korte telelens en ook goed als portretlens. Daarbij is het een G-serie lens en die zijn kwalitatief beter.

Beide zijn 2.8 dus je kan qua scherptediepte er goed mee spelen om o.a. het onderwerp "los" te krijgen van de achtergrond.

Zelf heb ik ook de 55 mm 1.8 Zeiss/Sony en ik vind dat een heerlijke lens voor alround inzet (landschap, portret, spelen met scherptediepte, lichtsterk)

 

Alle Sony FF lenzen staan op https://www.sony.nl/electronics/camera-lenzen/t/camera-lenzen?cameramount=e-mount&sensor-lens=35mm-f...

 

Tevens zijn hier ook een aantal reviews van lenzen te vinden

https://community.sony.nl/t5/lens-database/bg-p/NL_Lens_database

 

Adapter kan ik je niet mee helpen, daar heb ik geen ervaring mee. Misschien iemand anders hier op de community.

Converters heb ik ook geen ervaring mee, maar staan van sony op deze link

https://www.sony.nl/electronics/camera-lenzen/t/omvormers-bevestiging-adapters

Let hierbij wel goed op want ze zijn niet op alle lenzen toe te passen. (lees produkt informatie)

 

Verder heb ik voor landschap zelf goede ervaring met Samyang 35 mm, 2.8 en de Zeiss Loxia 21 mm 2.0. (zie onderaan mijn lensset(je). Maar ik ben iemand die liever met prime dan met zoom werkt. Sony heeft in dat bereik bijv. ook een 16-35 F4 of F2.8.

 

Scroll vooral ook door de verschillende hoofdstukken op deze community, er staat echt veel info op!

En gewoon eens een fotozaak binnenlopen natuurlijk, niets leuker dan van alles bekijken en proberen!

 

edit; nog een tip; Samyang heeft ook een vrij uitgebreide collectie lenzen voor Sony e-mount, let er wel op dat ze geschikt moeten zijn voor FF.

Suc6 met je keuzes! Leuke tijd :wink:

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@liesem

 

nog even een aanvulling (er is zoveel over te vertellen, wordt zelf weer helemaal enthousiast :smile:)

 

lees mijn bericht over mijn keuzes ook maar eens https://community.sony.nl/t5/lenzen-en-objectieven/overgaan-naar-sony-a7xxx-serie-en-derhalve-object...

 

Tevens nog een goede allround Sony lens ter tip; de 24-105 F4. (om bijv. mee te beginnen)

 

Hier lees je hoe mijn huidige camera keuze tot stand gekomen is

https://community.sony.nl/t5/alpha-nex-camera-s/van-a7ii-naar-a7rii-terwijl-er-nieuwere-modellen-zij...

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
liesem
Ontdekker

@SigiphotoDank. Heerlijk dat enthausiasme van je. 

Het is niet makkelijk een keus maken. Ik vraag mij af of meer megapixels zoals α7R III zinvol is voor sportfotografie?

Dan lijkt de α9 beter voor sport. Zou hier nog een R versie van komen met meer megapixels?

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@liesem

 

Natuurlijk is ook de A7R3 een dijk van een camera...maar meer MP’s hoeft niet altijd een verbetering qua fotografie te betekenen. Meer MP’s is kritischer naar de fotograaf. Een voordeel van minder MP’s is dat de diodes op de sensor groter kunnen zijn zodat de lichtval per diode beter is (vrij technisch verhaal). Op de site van cameraland staat wel een aardig artikel daarover.

De A9 is een flagship camera! Maar of dit je beter past is vanaf dit scherm moeilijk te bepalen. Adviseer je om beide (of alle 3) de modellen gewoon eens in een fotozaak uit te proberen en op die manier uit te vinden wat bij je past. Neem de tijd daarvoor, het is tenslotte geen pakke boter wat je koopt :wink:

Tevens is je keuze voor lenzen eigenlijk belangrijker....een camerabody heeft een kortere levensduur (qua mogelijkheden, techniek) door alle (2-jaarlijkse) updates. Een lenzen set die bij jouw fotografie past gaat vaak een leven lang mee.

 

Of er nog een R van de A9 komt weet ik niet. Ik heb daar nog geen tot weinig signalen van langs zien komen, maar dat hoeft niet zoveel te zeggen. De grote shows zijn weer geweest en daar is geen indicatie van een A9R uit gekomen. 

 

Suc6 en laat eens “horen” hoe je zoektocht verloopt, verlopen is!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

(snelle) Sport en event fotografie zijn vrij ruime begrippen. Fotografeer je schakken, of sta je langs de baan bij F1. Wat voor sport fotografeer je/wil je gaan fotograferen. Wat voor type evenemnenten? 

 

Heb je voor jou type fotografie de megapixels van bijvoorbeeld de A7r III nodig? Meer megapixel is in deze ook grotere RAW bestanden. Ongecomprimeerde RAW bestanden van de A7R III zijn +/- 85mb. Gecomprimeerd zijn deze +/- 45mb. Bij de A7 III en A9 ligt dit al weer stuk lager.

 

Wil je camera zoals de Canon 1DX II of even knie van Nikon? Dan kom je al snel uit bij de A9.  Vermoed dat een A7 III al meer dan prima zal voldoen in deze. Indien je meer megapixel wenst de A7R III. 

 

Je Canon EF-s objectieven zijn te gebruiken op een A*** camera, maar.... je gebruikt niet de volledige sensor/aantal pixels. Je camera schakkelt dan over naar "Crop Mode" Beeldhoek etc. veranderd.  Persoonlijk zou ik naar native e-mount objectieven gaan. Als je enkel EF-s objectieven hebt. 

 

EF-S Crop mode: Voorbeeld van de A7R III. deze heeft 42,2 megapixel in crop mode heeft deze +/- 18 Megapixel

Crop Mode van de Sony is 1.5. 

 

Met camera alleen ben je er nog niet. Zoals je wellicht weet is het glaswerk een belangrijke factor. De Auto Fucus (AF) van een Sony A*** zal meer in zijn element zijn met native e-mount objectieven. Ga je werken met adapters heeft dit veelal invloed op je AF. Hoeveel dit is, zal per gebruikte adapter verschillen. 

 

De 70D die ik nu heb mis ik gewoon veel. Vaak te laat (niet goed in beeld) en onscherp. Scherp vind ik belangrijk en bijsnijden is geen probleem.

Meermaals gewerkt met de Canon 70D en snelle onderwerpen. Een nieuwe camera gaat je niet gelijk helpen om juiste moment vast te leggen. Dat zou nu al prima moeten lukken met je huidige camera. Scherpte? wat bedoel je hiermee. Scherpte is niet enkel je camera een factor, maar denk aan objectief, gebruikte instellingen etc... 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
liesem
Ontdekker

@Instaphoto: Dank je duidelijk verhaal. 

Klopt wel dat ik niet de meest lichtsterke/high end lens gebruik voor voetbal op mijn 70D. Ik zet hem altijd in de sportstand. Maakt idd goede foto's , maar ik mis de actie nog wel eens. Ik denk dat dit komt door het klappen van de spiegel (kost tijd en neemt zicht weg). Ook lang niet altijd zijn de beelden scherp doordat de scherpstelling dan net op een ander onderwerp staat.

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Sportstand is geen garantie voor goede foto's. Hier is kennis van Belichtingsdriehoek (Diafragma, Sluitertijd en ISO) En van AF instellingen etc etc. van belang. Ik zou zelf eerst hiermee starten. Want met je huidige camera kun je prima  deze tak van fotografie beoefenen. Sterker nog je zult waarschijnlijk tegen de zelfde uitdagingen aanlopen met een Sony A7*** of A9. 

 

Mooi start punt is onderstaande: Belichtingsdriehoek (Diafragma, Sluitertijd en ISO)

https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/belichtingsdriehoek/

 

Spiegel opklappen zal in deze niet de uitdaging zijn van onscherpe of gemiste foto's. Lees deel m.b.t. sluitertijden eens op je gemak door en oefen daar veel mee. En scherpte dat niet op de juiste plek zit. Dit heeft ook te maken met instellingen van je AF. Dit ga je ook krijgen met een A7*** of A9. 

 

Canon 70D autofocus <-- link naar diverse filmpjes met uitleg

 

Heb de Canon 70D als oudere modelen veel in de hand gehad en daar is prima mee te fotograferen. In de situaties zoals jij beschrijft. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web