annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

movie button A7RIV

profile.country.NL.title
bartbakker
Ontdekker

movie button A7RIV

Tijdens het fotograferen komt regelmatig het moment dat even snel iets gefilmd moet worden.  Leve de movie button dus, zou je denken.  Jammer genoeg is daarvoor totaal niets in te stellen.  Ligt dat nu aan mij of zie ik iets compleet over het hoofd??   Oftewel, waarom wordt er automatisch een sluitertijd van 1/25 gekoppeld als camera in AV stand staat?  Zodra in S of M stand staat wordt sluitertijd wel overgenomen zodra de movie button wordt ingedrukt.  Ook vervelend dat continue AF niet kan worden uitgezet standaard.  Snelste optie is dan knopje op lens omzetten naar MF.

Voorstel:  Maak movie button muteerbaar ( AF, Shutter standard, pauze optie, etc.)

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Al eens gekeken naar de "Custom Keys" voor filmen. verwacht dat deze op tweede tabblad van je menu staan. Daar kun je aardig wat functies aan knoppen toewijzen speciaal voor filmen.  Voor A/AV en zie handleiding.

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
bartbakker
Ontdekker

helaas ook daar niet instelbaar.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Film zelf nooit met de camera's en zo ook nooit in verdiept 😉 Maar al eens gekeken hoe je de M1 2 hiervoor kunt gebruiken. Deze geven ook nodige instelmogelijkheden voor filmen. Zie onderstaande YouTube filmpjes. 

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=nKnM6T5Pqwo&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=Z-E38IwB49k&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=4NfqnTxpTOY

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
bartbakker
Ontdekker

kan helaas niet. Dat is ook waarom ik het vraag.
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

A / AV --> Hiermee bepaal jij zelf het diafragma. De camera past de sluitertijd aan. (sluitertijd is variabel camera past dit zelf aan nav zijn meting)

S /TV --> Hiermee bepaal jij de sluitertijd. De camera kiest het diafragma erbij. (diafragma is variabel camera past dit zelf aan nav zijn meting)

M --> Jij bepaalt alles (de belichting dan)

 

Het klopt dat de camera de sluitertijd niet vast houd in de A/AV voorkeuze stand. Zie handleiding voor meer informatie.

 

Wil je bepaalde instellingen vast zetten. Speciaal voor filmen of foto's. Dan is de Memory functionaliteit een optie. Deze is te bedienen via de mode dail boven op je camera. Voor fotografie is deze tevens toe te wijzen aan een knop. "Recal Custom Hold" Voor filmen zover ik weet niet. 


------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
bartbakker
Ontdekker

Hallo collega fotografen,  helaas is er nog steeds geen antwoord gekomen op mijn vraag. Toch kan ik mij voorstellen dat er meerderen zijn die hier antwoord op willen.  Het is heel handig voor bijv journalisten om tijdens het fotograferen even snel iets te filmen. Voor mijzelf belangrijk in wildfotografie want heb dan geen mogelijkheid het keuzewiel stappen  (zelfs veel) te moeten verdraaien tot de filmstand.  Ook de Recall functie is niet geschikt omdat het niet samengaat met de moviebutton.

De vraag blijft dus, waarom is de moviebutton niet instelbaar (met bijv een te bepalen sluitertijd)?  Vriend van me heeft een Nikon Z7 en daarbij is dat wel een heel stuk beter geregeld. Ook is daarvoor een handzaam schakelaartje beschikbaar.