annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Jpeg's Sony A7RIII

profile.country.NL.title
janstolk1956
Ontdekker

Jpeg's Sony A7RIII

Ik heb afgelopen weekend portret opnames gemaakt met de A7RIII met SEL 85mm 1.8. Mijn instellingen: RAW+jpeg extra fine, Kleurruimte Adobe RGB. AF-C met (super) eye autofocus. Het model stond voor een middengrijze achtergrond en werk belicht met een enkele grote softbox van Jimbei. Diafragma meestal f4 of 5.0. Zijn twee dingen erg opgevallen.  De lens vigneteerd behoorlijk, zelf bij deze openingen. De scherpte prima, maar vond de vignetering wel erg veel. Niet eerder gezien. ps de zonnekap zat erop, maar dat mag geen beperking zijn. Daar kan ik nog weel mee leven overigens. Alle lenscorrecties in de camera stonden uit.

Maar een veel groter probleem is, dat bij nagenoeg alle jpeg's er een soort van regenboog kleuren in de grijze achtergrond zichtbaar zijn. De RAW files zijn schoon. Naast de Sony heb ik ook de Fuji X-Pro 2 met 56mm 1.2 lens gebruikt. Beelden even scherp, allebei top, maar de jpeg van Fuji helemaal schoon, dus het lag niet aan het ligt. De Fuji staat ook op kleurruimte Adobe RGB. Ik vermoed dat het in de omzetting van de jpeg's zit naar Srgb (8 bit).

Wie kan mij hier meer van vertellen of heeft soortgelijke ervaring. ps op de achterzijde van de camera, het schermpje, is het heel erg zichtbaar. Op de Macbook in Lightroom en PS iets minder, maar wel degelijk aanwezig.

Groet Jan

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
janstolk1956
Ontdekker

Zie dat er een paar typfoutjes in zijn geslopen. Niet altijd handig die zelf correctie. Ligt mag uiteraard met licht.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@janstolk1956

 

zojuist even een google actie op je portretlens gedaan, (heb zelf deze lens niet) maar eigenlijk geen ernstige klachten gevonden. En meestal is zo een klacht als het veel voorkomt vaak wel onderwerp van gesprek op verschillende fora..

 

Is het wellicht exemplarisch? Kun je het laten checken bij een fotozaak? heb je met andere lenzen ook last?

 

Voor de volledigheid nog een DXO stukje

 https://www.dxomark.com/sony-fe-85mm-f1-8-lens-review-excellent-choice/

 en dpreview

https://www.dpreview.com/samples/4348798595/sony-fe-85mm-f1-8-sample-gallery

 waar ze wel het volgende stellen;

There's an awful lot of purple and green fringing wide open though, as you'll see in our gallery, but this is to be expected, and is indeed common, in lightweight fast primes (they're far less distracting by F4.5).

 

Misschien kan @Amfion hier haar professionele "regenboogblik"  over laten schijnen :wink:

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
janstolk1956
Ontdekker

Bedankt, werk zelf bij Cameratools en zal met een ander exemplaar testen. Gr

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@janstolk1956

 

Dan zal het wel goed komen..laat je het nog even weten? Kunnen anderen eventueel hun voordeel mee doen :thumbsup:

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@janstolk1956 Heel opvallend.... Zou het misschien nog kunnen dat je de kwaliteit wel op extra fine hebt gezet maar de bestandsgrootte op S / klein? Zeker omdat je het bij de RAW niet ziet zou het ook  met een jpg in de camera zonder dat effect moeten lukken.

 

Die regenboogeffecten ken ik zelf idd alleen van foto's die door een kleine bestandsgrootte last hebben van het verloop in het grijs.Of als je veel achteraf aan de belichting gaat doen in een jpg waar veel kleurverloop in zit.

Nu is grijs daar ook wel een van de meest kritische kleuren voor. Het vignetteren kan ik niet zo plaatsen, behalve door belichting misschien. Wat doet deze lens als je bij bestaand licht fotografeert? Gewoon uit nieuwsgierigheid.