annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

De Sony World Photography Awards: verandert levens sinds 2008

jaylward
Lid
Lid
4.549  Weergaven

De Sony World Photography Awards: verandert levens sinds 2008

Auteur: Sony Europe

claire 1.jpg

©Nicolas Moulard  

 

Voordat Claire Martin zich inschreef voor de Sony World Photography Awards in 2009, was fotografie slechts een hobby voor haar. "Toen ik me opgaf voor de wedstrijd werkte ik fulltime als kok. In mijn vrije tijd was ik bezig met een persoonlijk fotoproject," vertelt ze vanuit haar woonplaats Perth, Australië. Ze besloot zich in te schrijven voor de SWPA in de categorie Amateur en stuurde een foto in van een tengere heroïneverslaafde genaamd Tony. De foto is schokkend, maar voelt erg oprecht. Hiermee won Claire dat jaar de prijs voor beste portret door een amateurfotograaf.

 

En plotseling stond Claire niet meer in de keuken, maar werden haar fotografische talenten samen met die van professionele fotografen bejubeld. "Hoewel ik de amateurklasse heb gewonnen, werd ik met dezelfde egards en privileges behandeld als de professionele fotografen. Ook werd ik aan veel fantastische fotografen voorgesteld. Perth ligt ver van het centrum van de fotografiewereld en de portfolio-review was voor mij een unieke kans om mijn werk aan agentschappen, galeriehouders en redacteuren te laten zien."

 

In deze periode werd ze benaderd door Aiden Sullivan van Getty Images, die Claires potentieel meteen herkende. "[Hij] ondersteunde mijn carrière actief door me op te nemen in de Getty’s Reportage Emerging Talent-showcase. Sony was ook fantastisch door de winnaars constant te blijven promoten. Ik kwam toen veel in de media."

 

claire 2.png

© Claire Martin/INSTITUTE  

 

Vanaf dat moment heeft Claires carrière een grote vlucht genomen, dankzij de bekendheid die de awards boden. Ze maakt deel uit van een Australisch fotocollectief genaamd Oculi en is lid van INSTITUTE. Daarnaast worden haar foto's gedistribueerd via Agence VU en werkt ze ook nog aan haar eigen projecten.

 

"Mijn interesses liggen op het gebied van antropologie; sociale rechtvaardigheid en het milieu. Ik wil graag verhalen vertellen en ik kom graag in nieuwe omgevingen om leefwijzen te ervaren die erg afwijken van de mijne. "Haar interesses hebben geleid tot verschillende fotoseries, van de nasleep van de aardbeving op Haïti tot opvallende homogemeenschappen aan de Australische kust.

 

claire 4.jpg

© Claire Martin/INSTITUTE  

 

Claires huidige project is één van de meest avontuurlijke waaraan ze ooit heeft gewerkt. In 2010 won ze de Inge Morath Award—een jaarlijkse prijs die wordt toegekend aan een fotografe onder de 30—en vorig jaar werd ze betrokken bij het project Danube Revisited. Hiervoor reisde ze samen met eerdere winnaressen langs de route van de Donau, het gebied dat zo veel voor Inge Morath betekende. Sindsdien heeft ze samen met de rest van het team er hard aan gewerkt om de resultaten tentoongesteld te krijgen. De geplande première is in juli 2016. "Het was een fantastische fotografische roadtrip waarbij het vrouwelijk talent in de fotojournalistiek werd gevierd [en] de tentoonstelling laat wat we hebben gemaakt zien naast Inges historische werk uit die regio."

 

Claire benadrukt meerdere keren dat zij de SWPA beschouwt als springplank voor haar carrière. Ze raadt iedereen die deelname overweegt aan er vol voor te gaan.

 

"Doe het gewoon! Proberen kan nooit kwaad en deelname is bovendien gratis. Een carrière bestaat uit een aantal mijlpalen. Niet elke stap verandert je leven, maar als je alles bij elkaar neemt, kan wel je droom uitkomen. Elke keer dat je je inzet en elke kleine prestatie telt mee."

 

claire 3.jpg

© Claire Martin/INSTITUTE