annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke 300mm prime?

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Welke 300mm prime?

Ik fotografeer graag vogels en eekhoorns vanuit een schuilhut. Nu gebruik ik de FE70-300 G OSS. Een prima lens, mede door zijn korte scherpstelling (minder dan 1m) veelzijdig inzetbaar. Maar zo'n schuilhut staat meestal in een bos, waar het aardig donker kan zijn op een bewolkte dag. Met de 70-300 op 300mm is het minimum diafragma 5.6 en dat is zeker niet zijn scherpste diafragma opening. Best wordt deze lens op f8 gebruikt. Dit is niet te doen door de hoge iso waarden die dan nodig zijn. De 400mm f2.8 lijkt dus de beste oplossing, maar dat gaat mijn budget te boven. Bovendien is 300mm over het algemeen genoeg. Ik denk dus aan een andere oplossing, b.v. de Minolta 300mm f4 met de LA-EA3  adapter of de Canon 300mm F4 met de sigma mc-11 adapter. (te gebruiken op de a7riii)

Heeft iemand ervaring met 1 van deze combinaties of een suggestie voor een andere oplossing? Als Sony met een FE300 f4 zou komen zou ik dat prefereren, maar ik geloof niet dat er zo'n lens in de pijplijn zit. 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@lescatalpas

 

De Sony 100-400mm 4.5-5.6? Kun je eventueel ook nog de teleconverter 1.4 of 2 (later) bij aanschaffen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor en lees er goede verhalen over. De compactheid en het (relatief) geringe gewicht zijn veel genoemde zaken. En de IQ (beeldkwaliteit) is denk ik vele malen beter dan van de 70-300. De ontwerpen en fabrikage van nieuwe(re) lenzen is niet meer vergelijkbaar met een x-tal jaren geleden.

 

Zelf heb ik het niet zo op adapters..kost je ook altijd "licht" en de werking staat niet altijd garant voor succes (de adapters voor bijv. Canon op Sony) als ik verschillende berichten moet geloven.

 

Zomaar een gedachte :wink:

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

@Sigiphoto, zeker, de 100-400 is een geweldige lens, maar ik wil eigenlijk iets lichtsterkers. Met de 100-400 schiet ik niet veel op qua lichtsterkte vergeleken bij mijn 70-300. Dit is overigens de FE70-300 G OSS en is vrij recent, bovendien ontworpen voor de A7 serie. De lenzen die ik in mijn gedachten heb zijn wel wat ouder qua design, dat is waar. Maar qua lichtverlies door de adapters zal dat meevallen, in zowel de sony als sigma adapters zit geen glas en vooral de mc-11 schijnt perfect te werken met canon lenzen. Deze adapter wordt met regelmaat ge-updated en veel van de kinderziektes zijn er inmiddels uit. Ik ben ook geen voorstander van adapters hoor, maar er is geen betaalbaar lichtsterk(er) objectief in sony E vatting met de mm die ik zoek. Alle grote merken hebben een 300 f4 prime, alleen sony niet en dat vind ik jammer. De 100-400 is voor mij geen optie. Maar bedankt voor het meedenken. 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Canon en Nikon zijn al wat langer bezig en hebben derhalve wat groter aanbod. Als je kijkt naar de recent geïntroduceerde systeemcamera’s van deze merken. Zijn hiervoor geen native objectieven in dit bereik beschikbaar. Kom je ook uit op een adapter. 

 

Sony heeft de 400 GM f/2.8. Prijskaartje is vrij fors. En voor de meeste van ons niet interessant. Sony heeft aangegeven dat ze met meer tele primes zullen komen. Helaas nog geen informatie beschikbaar over wanneer en welke specificaties. 

 

Zelf de Canon EF 300mm f/2.8L IS II en Canon EF 400mm f/2.8L IS III een dag mogen testen met adapter op de Sony A9 en mijn A7R III. En dat werkte erg lekker. Al is de AF van native objectieven is toch net iets sneller. Beste wat je kunt doen is naar winkel gaan en test het zelf.

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

@Instaphoto Weet je nog welke adapter je hebt gebruikt?  De Sigma MC-11 of de Metabones? De MC-11 komt in reviews beter uit de verf. 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Sigma als de metabones IV. Er is inmiddels een V en er zijn voor beide adapters firmware upates geweest die nodige verbeteringen hebben gebracht. 

 

Zo kon ik niet schieten in hoge burst (10 frames). In low 5 frames werkte wel goed. Dit zou inmiddels opgelost zijn door firmware update. 

 

Tevens was volgen vanaf de hoeken een uitdaging. Ook hiervoor zijn er diverse firmware updates geweest. 

 

Er is geen beste adapter zo even aan te wijzen. Het is de combinatie (camera, objectief) die het verschil maakt. Ik zou bij intresse zelf gaan testen in winkel of huren. Persoonlijk was ik behoorlijk onder de indruk hoe goed de adapters preseteerde. Ene keer had Sigma streepje voor andere keer was het de Metabones. Had ook veel te maken welk objectief je gebruikte. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Bedankt! Ik ga zeker verder kijken in de Canon prime reeks. Zoals je aanbeveelt: eerst maar eens kijken of het te huren is. Dat 10 clicks per seconde niet lukt deert me niet. Als ik die optie gebruik kom ik na een dagje schuilhut thuis met veel te veel foto's. Ik gebruik de high+ optie alleen maar in echte actie foto's met b.v. de hond op het strand. In een schuilhut heb je dat niet nodig, daar heb je vooral lichtsterkte nodig. 

Maar ik ben weer wat wijzer. :thumbsup: