annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7S II auto focus (/tracking bij video)

profile.country.NL.title
Kimberly-rb
Nieuw

Sony A7S II auto focus (/tracking bij video)

Hallo allemaal,


Ik ben opzoek naar wat tips & tricks van andere A7S II gebruikers, met name video.

 

Ik heb nu sinds 3 weken deze camera, voornamelijk voor video aangeschaft en overtuigd vanwege de ISO. Ik heb er al een paar shoots mee gehad en ben overall erg tevreden over de kwaliteit. Toch blijf ik tegen een aantal kleine dingetje aanlopen, voornamelijk te maken met de focus. Iets waar ik maar niet uit kom is de auto focus tracking in video modus... Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij ik achter iemand aanloop en ik wil dat die persoon de gehele tijd in focus is.

Even mijn bevindingen tot nu toe:
Wanneer ik de camera in 'Continuous Autofocus' (foto) zet, blijft de lens zich scherpstellen en springt het focuspunt de heletijd een klein beetje heen en weer. Ligt dit aan de lens(Sony 50mm 1.8), is het iets van de camera of is er iets anders niet goed?

 

Bij 'Focus Area' heb je de optie 'Lock on AF: Flexible Spot'; dit werkt alleen bij foto niet bij video. Hierbij krijgt het onderwerp een groen vierkantje waarbij het wordt getrackt als je met de camera beweegt.

 

Voor video moet de optie 'Center Lock-on AF' gebruikt worden. Wanneer ik dan wil focussen wordt het vierkantje groen maar blijft hij 'vast staan' en trackt hij dus niet het onderwerp. Wanneer ik gewoon op record druk en het vierkantje dus wit blijft is de focus extreem traag.

 

Uiteraard: Correct my if I'm wrong!

 

Nou werkt de focuspeaking best wel fijn, maar ik film veel vanuit de hand en dan kan ik niet tegelijkertijd manual focus doen. Voor de prijsklasse van deze camera had ik toch iets meer verwacht van de focus, maar wellicht mis ik een aantal handige tricks.

 

Oh en nog een andere vraag; is het mogelijk om een foto maken in video modus in te schakelen? Om dit moment krijg ik de melding 'Still image shooting is invalid in this mode', terwijl het andersom; video maken in fotomodus, wel mogelijk is. Zit er een nadeel aan om video's op te nemen in (manual) fotomodus?

 

 

Welke videograaf kan mij uit eigen ervaring verder helpen?
Alvast bedankt!

Tags (3)
8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
Kanarie2018
Ontdekker

Hallo

 

Binnenkort hoop ik de Sony A7mk3 aan te schaffen (wanneer deze beschikbaar is). Icm de 28-105 FE lens.

 

Op veel punten vergelijkbaar met de A9.

Daarover had ik een vraag.

Kan ik nu filmen met deze FF combinatie zonder dat camera oververhit raakt?

 

En: wordt het autofocus en/of geluid van in of uitzoomen ook vastgelegd zonder gebruik te maken van een externe microfoon?

 

mvrgr

 

Kees

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Kanarie2018

 

Op de camera kun je aangeven dat je 'high temperature power off' wil toestaan. En het openklappen van het schermpje zou ook warmte in de camera moeten schelen. 

http://helpguide.sony.net/ilc/1720/v1/en/contents/TP0001310622.html?search=auto%20power%20off

Verder hoor ik alleen met extreem lang achter elkaar filmen nog over oververhitting. 

Hopelijk is ie snel beschikbaar 😉

 

Groet!

Antonette

profile.country.NL.title
Kanarie2018
Ontdekker

Hoi

 

Bedankt voor je reactie.

 

De reden dat ik specifiek over bijgeluiden tijdens het filmen begin: mocht ik tussen het filmen ook willen

fotograferen is het handig dat er een externe flitser aanwezig is op de hotsoe. Anders is deze bezet door een microfoon. Destijds heb ik gewerkt met de Olympus PL6, en hier hoor je bijgeluiden (oa scherpstellen en zoomen) - met een Rhode mic was dat opgelost - , maar met de Olympus EM5 en EM1 (veel verschillende soorten lenzen) hoor je ook zonder gebruik van een externe microfoon geen bijgeluiden meer.  Ook de Panasonic GX8 doet het zonder bijgeluiden.

 

Nu in geval van de Sony A7 en A7sx camera: doordat ik niet altijd de tijd heb een externe microfoon te plaatsen (voor de 'snelle video') is het voor mij waardevol dat ik een lens aanschaf die 'stil' is ook zonder externe microfoon, het kan dus wel.

 

Heb jij ook ervaring met filmen van de A9 icm een lens (dus zonder externe mcirofoon) die dit kan zonder bijgeluiden? Want uit de specs zijn de lenzen van Sony voorzien van een fluiterstille scherptestelmotor.

Op youtube staat het volgende filmpje icm de oververhitting. Na nog geen half uur filmen.... -)

https://www.youtube.com/watch?v=7Fnba5iorUg

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
Kanarie2018
Ontdekker

Dank voor de info. Daar kan ik wat mee!

Welke lenzen kan ik het beste kiezen? Zijn er lenzen die aan te raden zijn?

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd