annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

LA-EA4 werkt niet met Tamron 90 2.8 (op Sony A7II

profile.country.nl_NL.title
marloes11
Ontdekker

LA-EA4 werkt niet met Tamron 90 2.8 (op Sony A7II

Sinds een kleine week ben ik in het bezit van een A7II met een LA-EA4 adapter. Vandaag wilde ik mijn Tamron 90 2.8 macro lens erop gebruiken maar deze werkt niet. Bij het F getal krijg ik alleen maar -- en als ik een scherpstelgebied wil selecteren zegt de camera dat de lens niet goed bevestigt is. Mijn andere lenzen werken wel op de adapter. Op mijn A77 werkte de lens prima.

Tags (1)
7 ANTWOORDEN 7
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Marloes,

Welkom op het forum!

 

Heeft het ooit gewerkt met de LA-EA4 adapter (al dan niet op een andere camera?)

 

Dit is niet de eerste keer dat ik lees dat een Tamron niet werkt met de LA-EA adapters. Maar ik kan er niet echt een regelmaat in vinden. 

In de andere gevallen heeft niets geholpen...dus als je iets vindt, laat het ons weten aub!

 

Hoe vind je de A7II?

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi Marloes!

 

Inderdaad zijn er mensen bij wie deze combinatie van a7II en 90 mm Tamron met La-ea4 adapter werkt. Jammer dat het bij jou niet zo is!

Even misschien een open deurtje: Is je A7II voorzien van de laatste software? Anders kun je die hier vinden https://www.sony.nl/support/nl/product/ILCE-7M2

Zou in principe niet uit mogen maken maar wie weet.... 

 

Wat je beschrijft lijkt eigenlijk een beetje op wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een lensbaby of een kapotte lens op de camera zet, of dat de contactpuntjes niet helemaal goed zijn. Maar omdat je m op je andere camera gewoon kan gebruiken kan dat laatste niet het geval zijn.

 

Wat gebeurt er als je de optie 'release w/o lens' of in t nederlands: opn zonder lens aanzet? Kun je dan wel handmatig scherpstellen? Misschien iemand zien te vinden met een La-ea3 adapter om die eens te proberen?

profile.country.nl_NL.title
marloes11
Ontdekker

Hallo,

Ik heb gisteren de adapter geprobeerd op mijn a6000 en daar werkte de lens meteen op. Daarna heb ik hem weer terug geplaatst op de a7ii, nu werkte de Tamron hier ook ineens op. Ik heb het vermoeden dat het toch iets met de contactjes van de lens is, vanochtend deed hij het even niet maar na stevig aandrukken wel. Hopelijk blijft hij het nu doen.

Ik heb de a7ii alleen nog maar kort kunnen testen, maar vooralsnog ben ik er tevreden over. Hij is stabiel en makkelijk te hanteren. Wat ik alleen wel mis (wat ik ook op de a6000 mis) is een manier om snel je scherpstelpunt van plek te veranderen. Hiervoor werkte ik met een a77 waar dit wel op kan. Aangezien ik veel buiten fotografeer en soms snel moet reageren is dit een feature die erg handig zou zijn. Misschien is er een instelling die ik gemist heb.
Verder vind ik het geluid van de sluiter erg meevallen, ik las dat dit erg hard is maar ik vind het zelf niet storend.
Morgen heb ik een reportagedag dus dat wordt de grote test van de camera voor mij.



- e-mail footer verwijderd-

profile.country.nl_NL.title
marloes11
Ontdekker

Hallo,

Bedankt voor de tips. Ik heb inderdaad de nieuwste software erop staan. Ik vermoed zelf dat het iets met de contactpunten van de lens te maken heeft. Ik heb hem gisteren getest op een a6000 waar lens en adapter het wel meteen deden. Daarna weer terug geplaatst op de a7ii waarna deze het ineens ook goed deed. Vanochtend ermee op pad geweest en hij heeft de hele tijd gewerkt op één keer na, maar even stevig aandrukken loste dit ook op. Hopelijk blijft hij het nu doen en ligt het niet aan de camera of adapter.


 

-e-mail footer verwijderd-

alberten
Ontdekker

 Ik heb dezelfde combinatie , dus de A7II en Tamron 90  2,8 met de LA-EA4 en dat werkt prima.Ik heb ook een Sony Nex 7 daar gebruik ik de LA-EA2 met de Tamron 90 2,8 en deze combinatie werkt heel slecht .Soms gebeurt het dat deze helemaal niet werkt en andere keren dat er helemaal geen probleem is . Ik begrijp ook niet of het door de lens komt of de Adapter.Als de fout in de lens lag dan zou deze ook niet werken op de EA4 .Maar anderzijds mijn andere A lenzen werken prima met de LA-EA2.Dus ik begrijp het ook niet heel goed

mvg

Albert :slight_smile:

Spoiler
 
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ah top dat het gelukt is @marloes11 ! Misschien zou je de contactpunten nog even goed kunnen reinigen. Je kunt dit doen met een wattenstaafje met alcohol, ik heb ook wel eens gehoord met een gummetje...

 

Scherpstelpunten kun je inderdaad niet met een handeling verzetten zoals op a77 of a99 het geval is. Je zou wel een custom knop kunnen toewijzen aan de functie scherpstelvelden zodat je niet via fn of het menu naar die functie kan gaan. Scheelt een stapje. 

 

Veel succes met je shoot!

profile.country.BE.title
gobien
Ontdekker

Ik heb zelfde probleem, kan volgens mij geen toeval zijn.

 

Ik heb sinds kort een Sony A7R II en ook de LA-EA4 adapter gekocht.

Al mijn Sony & Mintolta A mount lenzen werken er mee.

 

Mijn Sigma 10-20mm EX DC lens werkt, maar wel met enorme vignetting, de camera schakelt bij deze lens niet automatisch terug naar een kleiner (APS-C equivalent) deel van de sensor.

Bij de Sony DT lenzen schakelt de camera wel automatisch naar APS-C formaat/resolutie.

 

De enige lens die dus totaal niet werkt, geen diafragma en geen focus is de Tamron 90mm MACRO F2.8. Ik zal nog eens proberen door druk uit te oefenen.