annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Klacht Sony A65

Leonyr
Ontdekker

Klacht Sony A65

Goedenavond,

 

In januari dit jaar heb ik een Sony A65 (Nieuw) gekocht bij een detaillist voor een bedrag van ± € 750,-.

Nu zijn er enkele maanden verstreken en heb ik tot mijn verbazing al een behoorlijk aantal errors gekregen. 

 

In combinatie met een Sony lens (50 mm F/1.8 SAL lens) werkt de autofocus vaak pas enkele minuten na het aanzetten van de camera. Niets lijkt deze tijd te kunnen verkorten; de camera is onbruikbaar in deze periode. (Ja, hij staat echt op AF, niet op MF)

 

De schakeling tussen live view en het oculair gaat allesbehalve soepel. Vaak kan ik gerust een poos wachten voor het beeld terugschakelt naar de live view. Het indrukken van de knop zorgt alleen maar voor meer verwarring in de camera.

 

Het voornaamste probleem; de onder Sony welbekende 'Camera fout'. Je drukt de ontspanknop in en daar verschijnt een scherm met 'Camera fout'. De enige optie is om de camera opnieuw aan en uit te doen, maar in de meeste gevallen verschijnt hetzelde bericht spoedig weer. De camera reageert dan verder nergens meer op.

In eerdere onderwerpen deed een medewerker de klacht af met een verhaal dat de sluiter zogenaamd versleten was en er een nieuwe zou moeten komen.

De vraag rijst dan bij mij; van wat voor kwaliteit is de sluiter als deze het na enkele maanden al begeeft? Alleen bij Sony gebruikers heb ik deze fout gehoord. Niet alleen bij instap- of semi-proffesionele camera's. Nee, ook bij de A77. Deze gebruiker heeft vervolgens tot drie maal toe een nieuwe A77 gekregen, maar tot drie maal toe kwam dezelfde fout naar voren. Een fabrikage fout?

 

Het opsturen van de camera heeft als gevolg dat het apparaat voor enkele weken weg is (3-4) waarin er dus inkomsten mis gelopen worden. En het resultaat? Een nieuw sluitergordijn die al even snel slijt.

 

De A65 is een prima camera, ligt bij mij fijn in de hand en het zal mij zwaar liggen om een dergelijke beslissing te nemen. Maar als ik niet meer kan vertrouwen op het functioneren van een camera van € 750,-, dan schiet bij mij al snel de neiging naar binnen om een kijkje te nemen bij Canon of Nikon.

 

 

___

 

De desbetreffende camera zal ergens in de komende weken opgestuurd worden ter reparatie. Dankzij de welwillendheid van de detaillist kan ik rekenen op een leentoestel, waardoor ik door kan blijven gaan ondanks het slecht functioneren van de A65. Helaas weet ik uit ervaring dat niet iedereen in een dergelijke luxepositie zit, gaarne hoor ik daarom uw antwoord op dit relaas.

 

Met vriendelijke groeten,

12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
jaap93
Lid

Ik heb een vergelijkbare klacht met de A99 en die ben ik nu al 5 weken kwijt ben voor reparatie. De a99 is een halfjaar oud.
Ik ben er goed ziek van zo langzamerhand. Dat sony zo slecht reageert op zulke klachten valt mij zwaar.
henkdew
Ontdekker

Hallo Jaap

Ik heb een Leica M6 voor deze camera waren batterijen bijna niet aan te slepen en is toen onder garantie terug geweest naar Importeur en gerepareerd met als omschrijving door hun batterij leeg en bijgesteld .

 

m.v.g.

Henk

Leonyr
Ontdekker

Jaap,

 

Zo voelt het voor mij ook. Nooit meer Sony voor mij en in mijn ogen ook geen merk wat ik zal aanraden.

 

Ondertussen is die van mij al drie weken weg. Nadat hij twee weken lang niet is aangeraakt, heeft Sony er eindelijk naar gekeken, met het bericht dat het spiegelhuis werd vervangen?! 

Alles wees er op (Zelf een Sony-expert/medewerker heeft dit gezegd) dat de sluiter versleten was. Nu vraag ik mij af wat deze reparatie oplost. De doorzichtige spiegel is natuurlijk een vast onderdeel en kan mijn inziens niet een dergelijk klacht veroorzaken.

Ondertussen is dit een week geleden en wacht ik nog steeds op mijn camera. Niet wat je zegt een uitstekende service.

 

De lens die ook fouten vertoonde is door Sony bestempeld als; 'Goed functionerend'. Met andere woorden: daar wordt niets aangedaan. 

Ontzettend jammer, maar voor mij een teken dat ik waar ik kan dit verhaal ga vertellen.

 

Het uitblijven van een reactie van Sony zelf op dit topic en de ervaring van de poster boven mij zegt wellicht ook iets...

Leonyr
Ontdekker

Even een update, zodat ik (toekomstige) Sony gebruikers kan helpen dit merk NIET te kopen.

 

Na vier weken is het hele spul terug gekomen. Het spiegelhuis in de camera is vernieuwd, maar aan de lens konden zij niets zien.

Lichtelijk teleurgesteld over dit laatste (Ik had wel degelijk problemen) naar huis gegaan. 

De volgende dag ben ik opnieuw op pad gegaan met deze lens, om te kijken of ik het probleem nog merkte.

 

Tot mijn grote teleurstelling is het probleem zeer verergerd. 

Wat een flop en ondenkbaar dat Sony er zo mee om gaat. Nu beslissen of ik hem nog een keer 4 weken kwijt wil zijn, zonder garantie op verbetering.

profile.country.NL.title
Amal_S
Moderator

Beste Leonyr,

 

Wat vervelend dat je problemen hebt met je camera.

Dit forum is in de eerste plaats bedoeld voor gebruikers om tips en trucs met elkaar uit te wisselen.

Als je graag met een Sony-medewerker contact wilt kun je het beste onze klantenservice bellen.

Je kunt ze van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 18.00 bellen op het volgende nummer: (+31) 020 658 1888.

 

Groetjes,

 

Amal_S
Elly2212
Nieuw

beste Amal,

ik denk dat de mensen hun klachten hier spuwen over Sony omdat er totaal niet of pas heel laat door jullie word gereageerd,zo ook bij mij .

Heb ruim een week geleden een vraag gesteld en tot op heden geen enkele reactie gehad,dit vind ik toch een slechte service.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

@Amal_S Toegegeven, het is ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst naar de helpdesk van Sony belde, maar dat kon ik toen nauwelijks een helpdesk noemen. Mijn ervaring met de helpdesk van Sony bestaat uit vier of vijf telefoontjes en allemaal waren ze ronduit tenenkrommend slecht. Wellicht dat er het laatste jaar iets ten goede veranderd is en Sony haar klanten serieus neemt.

Ik weet in ieder geval echt zeker dat dat de personen die ik aan de lijn had, niet bij Sony werkten want ze wisten letterlijk echt HELEMAAL NIETS van Sony camera's. Vermoedelijk was het een uitbestede helpdesk bij een call centre. En sorry, dat is geen service. Dat is afschuiven van verantwoordelijkheid en het totaal niet serieus nemen van je klanten. Dat is een statement dat service aan je klanten geen geld mag kosten en het sluitstuk van de begroting is en je alleen voor de vorm iets wilt doen.

 

Ik zal je vertellen wat mijn laatste vraag was. Die stelde ik nadat bekend werd dat de Sony a6300 op de markt zou komen. Die camera was toen nog lang niet leverbaar en zou dat pas een paar weken later leverbaar zijn. De helpdesk wist overduidelijk helemaal niets van Sony camera's want hij beweerde dat de a6300 al een twee jaar leverbaar was, terwijl het ding de dag ervoor pas aangekondigd was. Ik vroeg hem: weet je zeker dat je het niet over de a6000 hebt, maar neen hij wist het zeker. Iemand die bij Sony cameras werkt weet echt wel dat er een nieuwe camera gelanceerd wordt. Een knuppel op een callcentre dus niet.

De keren ervoor dat ik de helpdesk belde werd het me ook al duidelijk dat het geen Sony camera mensen zijn die daar de telefoon opnemen maar een call centre. Ik had toen een technische vraag over een A77 en het was overduidelijk dat de persoon aan de telefoon die camera nog nooit had gezien.

 

Ik had ook een vraag over het registeren van een nieuw product. Dat werkte toen niet en uit de antwoorden van de helpdesk werd me duidelijk dat het geen Sony mederwerker was.

 

In geen enkel van mijn vier of vijf telefoontjes ben ik ook maar in de verste verste geholpen. Het was duidelijk dat dit geen helpdesk is maar een "we doen iets voor de vorm".

 

Jij kan dat service noemen, ik noem dat "totaal gebrek aan interesse in je klanten".

Als Sony haar klanten serieus wil nemen, dan zou ik als product mananger of service manager dit soort berichten eens goed lezen en het heft in handen nemen en zorgen dat je klanten geholpen worden.

En ervoor zorgen dat wat jullie een helpdesk noemen ook echt bemand wordt door mensen die weten waar ze het over hebben. En het niet uitbesteden aan een callcentre dat vijftig andere merken bedient.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Sony gaat de service voor profs beter maken. Ik vermoed dat het een kwestie van tijd is voordat dat op orde is.

 

Ze zullen wel moeten als ze echt de hardcore Canikon gebruikers willen overhalen. En zeker in de wereld van sportjournalistiek.

 

Er is echter niks gezegd over de service voor amateurs. Sony lijkt zich vooral te richten op de professionele gebruikers (kijk maar naar het aanbod van lenzen en body's) omdat daar vermoedelijk het geld zit. Dat is een commerciële keuze en vanuit het oogpunt van Sony vermoedelijk logisch.

 

Er zijn echter ook genoeg amateurs zoals ik die fatsoenlijk bediend willen worden.

 

Twee tips:

 

  1. Laat als service en/of productmanager je gezicht eens op deze fora zien en laat merken dat je je aantrekt van wat er hier geschreven wordt en er ook iets mee doet.
  2. Neem de helpdesk in eigen beheer en beman ze met mensen die daadwerkelijk de camera's echt kennen.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3