annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Focus stacking bij A7RIII en A9. .

profile.country.BE.title
F287aaaz
Ontdekker

Focus stacking bij A7RIII en A9. .

Ik heb de indruk dat ze het systeem van Focus Stacking (dus geen track stackting) systeem bij Sony niet kennen, namelijk waarbij bijvoorbeeld bij macro- of productfotografie het scherpstelpunt x-aantal keren automatisch verlegd, waardoor de scherptediepte netjes verhoogd wordt. Bij mijn Sony-camera's heb ik deze functie nog niet kunnen terugvinden in het menu, waardoor ik dus genoodzaakt ben dit handmatig te doen, wat tijdrovend is.

Op Canon en Nikon camara's is deze functie wel voorzien.    

Ik vind het jammer dat deze fantastische Sony-camera's een dergelijk systeem niet in hun menu hebben staan, tenzij ik het nog niet gevonden heb. Maar dat laatste betwijfel ik omdat je er op internet ook helemaal geen informatie over kan terugvinden.

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Nee, het zit er niet op. Op vorige modellen kon je appjes downloaden en was er eentje van een derde partij. Bij de a7r3 is deze mogelijkheid verdwenen, maar wie weet, misschien komt het bij een upgrade.  Er is onlangs ook nog een time laps functie toegevoegd, dus technisch kan het zeker zonder de noodzaak van een nieuwer model camera. 

profile.country.NL.title
Hubert.vd.Buijs
Lid

Sony bied niet de mogelijkheid. Wel hebben ze vaak beloofd ernaar te kijken. Daar bleef het ook bij. Maar ik kwam wel dit tegen, mogelijk heb je er iets aan. 

https://github.com/binarycamera/b8stack

profile.country.BE.title
BobBaeyensPhotography
Lid

Helaas...mensen die bij me een workshop komen volgen hebben deze functie dan wel op hun Fuji en Olympus camera's en dan moet ik helaas toegeven dat Sony dat nog steeds niet heeft 😬


Sony Imaging Ambassadeur
profile.country.NL.title
ElHupeke
Ontdekker

Ik wil een A7IV aanschaffen, maar zie dat een simpele optie zoals Focus Bracketing ontbreekt. Ben klaar met dure lenzen van Canon en wil graag over stappen, maar doe nu te veel met Macro en kan dat met Canon nog wel..... Zodra Focus Bracketing in camera wordt ondersteund, ga ik wel overstappen... tis nog even wachten dus....

profile.country.NL.title
Hubert.vd.Buijs
Lid

Hallo ElHupeke,

Sony bied niet de mogelijkheid. Wel hebben ze vaak beloofd ernaar te kijken. Daar bleef het ook bij.

Nu moet ik je wel zeggen ik ben om de zelfde reden als jij overgestapt van Canon naar Sony, iets wat ik achteraf eerder had moeten doen. Maar nu je vraag, ook ik maak graag gebruik van Focus Stacking en Brancketing, en ik zeg je eerlijk er gaat niets niets boven om dit handmatig te doen. Jij bepaald en jij maakt. Automatisch is mogelijk sneller en makkelijker maar dat zie je dan ook terug in het resultaat als je zelf de regie hebt genomen. Ook tijdens mijn gebruik met andere merken wilde ik zelf de regie en heb het altijd zelfstandig handmatig gedaan. Laat dit vooral alle andere voordelen van Sony niet beïnvloeden. Ik ben zo dom geweest mijn overstap naar Sony regelmatig uit te stellen, dat durf ik nu wel te zeggen. Voor mij staat Sony echt op de eerste plaats.

profile.country.NL.title
ElHupeke
Ontdekker

Bedankt voor de reactie Hubert,

 
Ik gebruik nu bij een Canon Magic Lantern firmware, waar focus stacking erg goed mee gaat. Kan je ook alles instellen, maar gaat ook om snelheid. Voor als als er insecten bewegen op een onderwerp, dan is de snelheid wel belangrijk.
Ik zag dat dit met Sony niet gaat, maar voor overige fotografie zie ik alleen maar voordelen. De Canon lenzen zijn echt heel duur op RF, dus is enige betaalbare optie de Sony.
 
Ik twijfel alleen nog welk type, maar daar ga ik wel uit komen.
 
Groet,
Huub de Groot
profile.country.NL.title
Aart5955
Ontdekker

Ik gebruik de android app Camoodoo voor geautomatiseerde focusbracketing met mijn A7RIV. Werkt prima. Ondersteuning voor een aantal Sony en Canon camera's.

 

Bijgaand een OrchidSmall.jpgfoto die gemaakt is van 58 foto's gemaakt met behulp van Camoodoo, gestackt in Helicon Focus en nabewerkt in Photoshop.

profile.country.NL.title
ElHupeke
Ontdekker

Bedankt voor de tip!

Ik zie dat Sony het in de A7RV heeft ingebouwd. Benieuwd of ze het ook voor de A7IV in een update gaan doen. Helaas heb ik geen android telefoon, maar ga die op het toestel van de vrouw proberen. Bedankt voor de tip!

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

https://www.sonyalpharumors.com/rumor-sony-a7iv-firmware-update-2-0-is-coming-end-of-february/

 

Focus stacking op de A7iv? Gaat het dan toch gebeuren?

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek