annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Diafragma keuze niet in te stellen i.c.m. Nikon AI lens op K&F adapter!? OPGELOST update volgt!

profile.country.NL.title
robmw1
Lid

Diafragma keuze niet in te stellen i.c.m. Nikon AI lens op K&F adapter!? OPGELOST update volgt!

Hallo beste mensen,

 

Ik heb problemen met het instellen van mijn diafragma als mijn Nikon AI 70-210mm lens van 1986 op mijn Nex 6 is gemonteerd via mijn K & F-adapter. De laatste werkt verder goed met scherpe foto's in elk zoom bereik.

In camera ingesteld:

PEAKING LEVEL> rood Werkt!
MF ASSIST> ON en werkt mbv knop B
RELEASE W / O LENS> ingeschakeld
 
Maar welke instelling ik ook gebruik m.b.v. knop Dial mode, kan ik de diafragma niet zien of instellen, ik zie slechts twee (streepjes) in het scherm / de viewer.
 
Iemand die hier misschien bekend mee is en een oplossing heeft? Weet niet zeker of het de K & F adapter is die dit veroorzaakt, omdat het een eenvoudige adapter is, die nogmaals het verder goed doet, zo ook ben last van vals licht etc.
 
Ik hoor het graag, alvast bedankt en hartelijke groet,
 
Rob
Tags (1)
4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Je kunt ook niet de diafragma keuze instellen op de camera. Althans niet uit de beschrijving van de adapter die jij gebruikt.

De diafragma kun je alleen gebruiken via de diafragmaring van de lens.

Ik zelf gebruik voor de A6000 Nikon G en Canon FD lenzen met de Canon lenzen in combinatie met de adapter zit op de adapter een ring die je voor je een lens erop zet deze eerst in een stand moet zetten zodat je het diafragma van de lens kunt gebruiken.

 

Heb met een 100-300mm FD lens dat op de lens waar de diafragma pin zit deze tekort is zodat ik deze niet kan gebruiken met de adapter, verder alle andere lenzen werken goed.

 

Om te kijken of alles goed werkt;

Zet de lens op de juiste manier op de adapter en draai aan de ring van de adapter zodat in de juiste stand staat.

Kijk door de lens en draai aan het diafragma van de lens als je ziet dat deze werkt kun je hem gewoon gebruiken op de camera.

Werkt het niet de lens van de adapter en kijk op welke stand je de ring van de adapter moet zetten voor je de lens kunt plaatsen.

 

Krijg vandaag een nieuwe adapter een van Meike, voordeel van deze is dat er een bevestiging op de adapter zit zodat ik deze op een statief kan plaatsen zonder gebruik te maken van de bevestiging van de camera. Heeft te maken met het gewicht van de lenzen van Nikon die ik gebruik

Meike

profile.country.NL.title
robmw1
Lid

Hallo Meike,

 

Allereerst dank voor je vlotte en uitgebreide antwoord.

Ik vermoedde al zoiets deze K&F concept heeft geen draairing, heb ook dus verder gezocht en intussen een adapter besteld die zelf een diafragma-ring heeft die blijkbaar wel door camera wordt weergegeven.

 

Dat dit wel kan is handig want dan hoef ik niet met alleen de ISO te spelen om de sluitertijd aan te passen.

Daarnaast blijkt de diafragma instelling op de lens zelf (vanzelfsprekend eigenlijk) wel te werken.

 

Nadeel is dat je de camera sluitertijd dus nu niet via Diafragma aanpassing kunt verzorgen, hetgeen bij manuele lens gebruik wordt aangeraden. De M functie heeft dus ook geen meerwaarde nu!

 

In feite is mijn vraag ca. probleem opgelost al heb ik de andere adapter nog niet.

Als ik er mettertijd aan denk kom ik met een update.

 

NB: je hebt een Meike adapter besteld!? 😉

 

Groetjes,

 

Rob

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

De naam is Martin

Meike is een link naar de adapter van Meike. 

Klik erop en het opent een nieuw venster.

 

Denk ook niet dat jij een andere adapter nodig hebt daar de lens zelf een diafragmaring heeft.

De Nikon G lenzen hebben geen diafragmaring..

Lees nog eens goed wat ik al schreef je hebt eigenlijk geen andere nodig of je wilt gebruik maken van de tripod 

profile.country.NL.title
robmw1
Lid

Martin,

 

Ik verwarde Meike als roepnaam, vandaar mijn vergissing 😋

 

Ik snap je toelichting, ik zie wel of die andere adapter de mogelijkheid schept om wel diafragma waarde in beeld te krijgen en daarmee de sluitertijd mede te kunnen wijzigen. Dus puur om meer gebruikers opties te hebben, anders leef ik er wel mee! Nogmaals dank.

Groet, Rob