annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Camera error/zwart scherm - A55 -sluiter blijft dicht staan

OPGELOST
profile.country.nl_NL.title
minimaker
Nieuw

Camera error/zwart scherm - A55 -sluiter blijft dicht staan

Ik heb sinds zaterdag een probleem met mijn SLT A55. De laatste actie was het maken van een foto, daarna is de camera uitgevallen. Het uit en aan zetten hielp niet en de batterij vervangen met een volle ook niet. Ik heb de zondag wat testen gedaan en kreeg drie soorten reacties:


- Totaal geen reactie van de camera (meestal).

- Een foutmelding "Camera error"op het beeldscherm en geen reactie van de camera.

- Een zwart scherm maar wel met sluitertijd, diafragma, etc. De camera reageert op zoomen maar er komt geen beeld. Als je probeert een foto te maken krijg je de foutmelding en stopt de camera ermee. (11-02-2013 zie toevoeging onderaan).


Op internet heb ik berichten gevonden over dit probleem en als oorzaak werd gewezen op een kapotte sluiter. Ik heb de sluiter bekeken en deze stond inderdaad dicht. Hier zijn wat links:

http://www.dyxum.com/dforum/a55-camera-error-anybody_topic84625.html (3 meldingen)

http://www.dyxum.com/dforum/problems-with-a55_topic89177.html

http://www.ausphotography.net.au/forum/showthread.php?108777-Sony-a55-Camera-error-Please-help

http://www.flickr.com/groups/1507977@N21/discuss/72157627612212177/ (9-16 meldingen)

http://connect.dpreview.com/forums/post/50172755 (4 meldingen)

http://forums.dpreview.com/forums/post/50580833

http://www.flickr.com/photos/stormlv/7386587310/in/photostream/ (mogelijk 2 meldingen)


Mijn camera is net 2 jaar + 2 maanden oud (wet van Murphy: garantie is ook bij mij net verlopen) en ik heb buiten het F-- probleem alleen uitstekende ervaringen met het toestel gehad. Het is niet gevallen, nat of vochtig geweest, etc. Ik heb geen directe aanleiding kunnen vinden voor het probleem.


Zijn er hier A55 gebruikers dit probleem ook hebben gehad? En zo ja, hoe lang kosten het om het te laten repareren? Nb. Ik heb ook wat meldingen gezien over de A33 en A77 (waar ik nog een keer achter aan ga). Zijn er gebruikers van deze toestellen die dit probleem bekend voorkomt?


Ik wil morgen contact opnemen met Sony support om te kijken wat hieraan kan worden gedaan en hoe snel. Het vervelende is dat ik over tien dagen een fotomeet heb georganiseerd voor o.a. beginnende fotografen. Dat wordt erg lastig zonder goed toestel.


Toevoeging 11-02-2013:


- Als ik een volledig opgeladen batterij in de camera doe, dan krijg ik het zwarte scherm met sluitertijd diafragma, etc. Buiten de sluiter lijkt de camera dan te functioneren. Het menu is toegankelijk en aanpasbaar, en de lens reageert op het half indrukken van de sluiterknop, geheugenkaart wordt gezien, etc.

- Als de batterij ook maar een beetje gebruikt is, dan krijg je meteen de camera error (soms met rood lampje aan) of de camera blijft uit staan.


Ik heb contact gehad met Sony en ben doorverwezen naar het reparatiecentrum. Daar heb ik nog geen contact mee gehad omdat deze al gesloten was.


12-02-2013:

Ik heb contact gehad met het reparatiecentrum en ze gaan hier verder naar kijken, o.a. of dit een erkend Sony probleem is.


Message was edited by: minimaker


17 ANTWOORDEN 17
mienmeut
Ontdekker

Hier ook een 'slachtoffer' van de camera fout meldingen. Mijn a33 (ca. 3 jaar oud) gaf 2 weken geleden voor het eerst deze foutmelding, batterij eruit gehaald en hij deed het weer, het kwam echter steeds vaker voor. Lijkt net of hij ergens op blijft haken. Sinds gister geeft hij continue de 'camerafout' melding en. Nu doet hij helemaal niks meer. Hiervoor nooit problemen met de camera gehad, vind het echt een superfijne camera. Echt balen. Camera wordt nu opgestuurd naar de reparateur, als ik jullie reacties zo bekijk ben ik erg benieuwd wat ze mij gaan vertellen.
mienmeut
Ontdekker

Inmiddels bericht gekregen van TechRepair, de sluiter en mirrorbox moeten vervangen worden: € 285,-! Oorzaak is niet bekend, ze noemen het een intern defect en dat kan zomaar ontstaan bij iedere camera. Niks aan te doen. Techrepair zegt dat er bij hen de afgelopen tijd nauwelijks tot geen vragen/klachten hierover gemeld zijn en dat het daarom ook geen erkend probleem is. Sony zegt het zelfde en er is dus volgens hen geen regeling voor te treffen. Minimaker, heb jij hier nog anderen berichten over gehoord? Wat is verstandig om nu te doen?? Ik las op internationale forums ook een aantal meldingen/zelfde klachten. Maar het zijn blijkbaar dus niet genoeg klachten om bij Sony iets voor elkaar te krijgen. Baal echt als een stekker. Ik vraag me trouwens ook af of, als ze die mirrorbox en sluiter vervangen, ik over 2 jaar weer met hetzelfde probleem kom te zitten??? Wat denken jullie?

Kan net zo goed een nieuwe camera kopen denk ik... grrrrrr. Ga nog wel een klacht indienen bij Sony!

profile.country.NL.title
Luidspreker55
Ontdekker

Ja, mijn a55 heeft deze zomer ook op deze manier de geest gegeven. Ik was gelukkig verzekerd en heb nu voordelig een a65 (die dit probleem ook schijnt te hebben). De reparatieservice wilde voor het repareren meer dan €600 rekenen. Later werden de kosten verlaagd naar €350. Belachelijk, onbegrijpelijk en uiterst onzorgvuldig. Dit soort gebreken zouden wat mij betreft onder een veel langere garantie moeten vallen. De sluiter is (dacht ik) gemaakt voor 150.000 klapjes maar bij mij had die het er bij 15.000 of zo al gezien. Het schijnt dat Sony hier verder niets mee doet. Ik vroeg me overigens af of de consument zich in dit geval niet kan beroepen op iets van 'bij normaal gebruik' hoort dit niet.

geherin
Ontdekker

hoi,

ik ken het probleem en heeft te maken met het aantal clicks dat een camera aankan eer hij het begeeft. Heb idem probleem gehad en bij reparatie heeft Sony volledige binnenwerk van de camera vervangen omdat de camera pas 12 maanden oud was.

 

TIP!!!! kijk bij aanschaf van een nieuwe camera ook hoeveel clicks hij kan hebben. De A77 bijv. kan circa 150.000 clicks aan, gegarandeerd door Sony, voor hij versleten is [lees defect gaat]

Voor veel fotograferen moet je al snel naar het hogere segment, bijv. A77 of A99. Maar laatst genoemde is een fullframe en aardig wat duurder. Vindt je geen Sony die veel clicks kan maken dan zou je moeten overwegen een ander merk te nemen.

Hoop dat dit helpt, mogelijk mosterd na de maaltijd maar toch.

 

Gerard

profile.country.NL.title
Veryigor
Ontdekker

Ik heb hetzelfde probleem met een camera die ik vorig jaar heb gekocht, een NEX7.

Na een jaar gebruik blijft de sluiter hangen, display gaat zwart met de melding camera fout.

Helaas de camera op reis gekocht en contant betaald waarna ik het bonnetje ben kwijtgeraakt.

Daardoor vervalt mijn garantie en heb ik alsnog mijn camera opgestuurd naar Tech Repair om hem te laten maken.

Op het internet vond ik al snel meerdere soortgelijke problemen die gerepareerd zijn tussen de 200/400 euro.

Helaas kreeg ik een rekening binnen van meer dan 1200 euro en een lijst van de te vervangen onderdelen die totaal misplaatst waren, voor die prijs kan ik bijna twee nieuwe next7 camera's kopen.

Er werd beweerd dat ik de camera heb laten vallen/gestoot heb wat nooit gebeurd is,  altijd erg voorzichtig mee geweest maar hoe ga je dat bewijzen.

Uiteindelijk heb ik de onderzoekskosten van 38 euro betaald om mijn camera terug te krijgen, die ligt nu stuk in eenkastje en ik wacht nog steeds op een antwoord van sony en tech repair.

Het zou fijn zijn als Sony erkent dat er een probleem is met de sluiter van verschillende type camera's, het oplost en de klant toenaderd want er zijn heel veel mensen met hetzelfde probleem.

 

 

profile.country.NL.title
mipeere
Ontdekker

Hoi, 

 

Ik heb er ook last van. Gekocht 17-05-2011. Hij moet nog ter reparatie,ben eerst info aan het verzamelen of het nuttig is om te repareren of dat een nieuwe Kopen verstandiger is. Heeft iemand na de reparatie er nog last van gehad?( Of op nieuw)

Gr

Michael 

profile.country.NL.title
Veryigor
Ontdekker

Repareren was duurder dan dan een nieuwe camera, dus uiteindelijk heb ik een nieuwe andere camera gekocht.
profile.country.NL.title
nic-46
Ontdekker

nieuwe camera kopen maar geen a55 ! het koste mij >250 euro en na een jaar
weer hetzelfde probleem.
van Sony hoef je geen service of coulance te verwachten.