annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Belichting met Draaiknop

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Belichting met Draaiknop

Misschien een open deur voor de gevorderden, maar voor de minder gevorderde wil ik deze ontdekking graag delen. Zo zonde als dit onbekend blijft.

Met een goede belichting had ik nog al eens problemen. De tip (lang geleden op dit forum) om de belichtingscompensatie (EV correctie) toe te kennen aan de draaiknop (rechtsboven op de camera) heb ik toegepast en dat werkt zo praktisch en geweldig. Zo fantastisch dat je je afvraagt waarom dit niet standaard is.

 

Aanvankelijk was ik nog al terughoudend met de belichtingscompensatie. Maar als je er over nadenkt is het een vanzelfsprekende correctie voor elke opname. De camera doet z’n best op grond van de ingestelde lichtmeet functie (Gebied: Multi / Midden / Spot), maar dan nog is het eerder toeval dan vanzelfsprekend, dat dit de gewenste belichting is. Door de belichtingscompensatie aan de draaiknop toe te kennen kan je heel makkelijk (al turend door de zoeker) de gewenste belichting instellen. En in feite doet het er dan niet meer toe, waar de lichtmeet functie (gebied) op is ingesteld. Multi is de meest universele en dan; draaien maar tot de voor jouw gewenste belichting daar is. ‘Fotograferen was nog nooit zo makkelijk’.

 

Nu deze functie op het draaiwiel (naar beneden)  overbodig is, heb ik hieraan de functie “Creative stijl” toegekend, voornamelijk voor de genummerde stijlvlakken waarin ik verschillende mate van “contrast” en “verzadiging” vooringesteld heb.

 

Alles in te stellen via Menu - Eigen instellingen - pagina 6 - Draaikn / Wiel instellen op Ev-co

 

Mijn oude document met uitleg over alle instellingen voor de A6000 en de Quick guide heb ik inmiddels met de nieuw verworven inzichten aangepast. Stuur me een prive bericht (envelopje rechtboven naast 'vul hier je vraag') en ik stuur een link voor de download via WeTransfer.

 

Veel (gegarandeerd) plezier - als je de draaiknop optie nog niet gebruikte.

 

 

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Super man, bedankt voor het delen en het beschikbaar stellen aan de andere leden van de Community.

 

73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@RonaldC

 

Ook ik gebruik m'n rechter draaikop, om in stapjes van 1/3 stop (is in te stellen), de belichting aan te passen.

Maar gebruik die knop niet enorm vaak.

 

Wat ik absoluut niet met je eens ben, is dat de belichting vrijwel altijd fout is.

En dus per foto moet worden bijgesteld.

Ik ben er van overtuigd, dat als je voor 't onderwerp, de goede "belichtingsoort" uit zoekt,

dus varierend tussen vrijwel het hele plaatje (multi), tot uiterst nauw (spot), je vrijwel altijd goed zit. Zeg 80%.

 

Als we 't hebben over 20 jaar geleden, toen de belichting veel minder goed was in te stellen,

zou je, naar mijn idee gelijk hebben. Rond 1970 fotografeerde ik met een Asahi Pentax kleinbeeld, analoog.

Als je naast het spierwitte zeil, van onze zeilboot fotografeerde, ging alles mis. Naast een donker object, idem.

Na de Asahi kwamen er dslr 's. Grotendeels Nikon. En die hadden dit onderwerp behoorlijk voor elkaar. 

 

Anno 2017 zijn de meeste camera 's zelf zeer goed toe in staat, de belichting correct te berekenen.

Mits, je de goede instelling hebt gekozen. En mits er geen specifieke zaken spelen.

bijv. Een groot licht/donker verschil.

 

Zou zeker als je wilt, wat jij ongeveer bedoeld, (per foto corrigeren) vrijwel uitsluitend in "multi" gaan werken.

Hoe nauwer de hoek is, waar het licht wordt gemeten, hoe gevoeliger de camera is.

(Dus je opmerking, eigenlijk maakt het niet uit, hoe je lichtmeting is ingesteld, deel ik zeker niet)

 

Als je in "spot", zelfs maar iets met de camera van links naar rechts draait, past de belichting zich al aan.

In multi is dat veel minder. Daar wordt al rekening gehouden met het totale omgevingslicht.

 

*

't Klassieke voorbeeld, iemand fotograferen die onder een poortje staat. Ja, dan moet je corrigeren.

Als je dan in "multi" werkt, is de omgeving goed belicht. Het figuur vrijwel altijd te donker.

 

Of je moet bij flitsen. Dat wordt veel te weinig gedaan.

Iemand met een hoed, en daaronder, een bijna altijd te donkere rand van 't gezicht,

wordt opgelost door een flits. Zelfs bij heldere zon!

 

Maar als je, juist in die situatie je belichting op "spot" zet, wordt het al aangepast.

Pakt de camera, het licht rond het model.

Wordt een belichting opgeroepen, die past bij 't figuur op de donkere plaats.

De consequentie is dan, een vrijwel altijd overbelichte achtergrond. (Houd die dus zo beperkt mogelijk)

Wil je nog "iets" meer, of minder licht op 't onderwerp, dan kan dat weer met de draaiknop.

Daarvoor gebruik ik de draaiknop.

 

*

Op "jouw" manier werken, moet je dat naar mijn idee, uitsluitend doen, als je door de zoeker fotografeert.

Zeker met wat zon, en helemaal als de zon rechtstreeks op 't beelschermpje schijnt,

ben je niet meer goed in staat om te zien wat de resultaten van je aanpassingen zijn.

 

En omdat je veel meer variatie in je foto 's krijgt, door niet alles met de zoeker te fotograferen,

waardoor 't perspectief steeds ongeveer 1.65 m, vanaf de grond is, werk ik steeds vaker met het beeldscherm.

Vanaf net boven de grond tot soms ver boven m 'n hoofd.

Zeker om met groothoek vallende lijnen te vermijden.

 

*

Een groot voordeel van een systeemcamera is, dat je in je zoeker kunt zien, wat aanpassing aan belichting doet.

Dat kun je niet bij een dslr. Daar kun je het resultaat pas zien, als je de foto op 't beeldscherm van je computer zet.

't Kan ook op 't beeldscherm van de camera, maar dat is de praktijk te klein, om echt een goed oordeel te hebben.

 

Bovendien ben je in photoshop & Co., heel goed in staat, om een niet helemaal goed belichte foto te corrigeren. 

 

Je opmerking, "Fotograferen was nog nooit zo makkelijk ....." deel ik dus niet.

Zorg dat je weet welk type belichting je wilt. En vooral hoe 't werkt. (Alles tussen spot en Multi)

 

Werk je volledig handmatig, wat slechts zeer weinigen doen, en kunnen, ligt dit uiteraard anders.

Gelet op de technische vooruitgang van de camera 's, vooral qua belichting en scherpstelling,

ben ik intussen een grote fan van: redelijk vaak op automaat. Alleen specifiek spul, handmatig.

*

Stijlvlakken als contrast en verzadiging, kunnen erg mooi zijn. Maar als je net begint met fotograferen.

Blijf er dan af. Totdat je heel goed weet wat ze doen.

 

Ik heb zelf m 'n "picture control", ook iets aangepast.

Vooral om de vaak, net te "bonte" kleuren iets te verzachten.

Doe dat vooral bij filmen. Veel verder ga ik niet.

 

 

 

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Bedankd voor je kritisch antwoord - dat helpt om verder te denken.

 

De camera doet inderdaad goed werk - mits goed ingesteld. Ik heb niet gezegd dat 'de belichting altijd fout is' - ik was er alleen vaak niet tevreden over. En dan vooral bij gorte contrasten, zoals buiten in de zon, met donkere objecten. En het instellen van de camera komt mij dan vaak ongelegen (nadenken, instellen, controleren). En dat terwijl ik met het object bezig ben en me daarop wil concentreren. De draaiknop voor de belichting gaat dan (inmiddels) haast vanzelf en deze bezigheid valt dan samen met 'de foto nemen'. Voor mij gaat het dus sneller en een zorg minder. En inderdaad is de 'Multi-belichtingstand' dan de basis, waar het toestel op kan blijven staan. Het is waarschijnlijk een persoonlijke voorkeur - maar wel een om in overweging te nemen (voor de beginner) en er dan al of niet voor te kiezen. Ik ben er in ieder geval erg enthousiast over. Het hele belichtingsbereik 'onder de duim'.

 

Bijkomed voordeel is dan ook dat ik de stijvakken (voor contrast / verzadiging) sneller kan bedienen. Dit gebruik ik veel. Achteraf corrigeren kan natuurlijk, maar mijn streven is 'zo min mogelijk'.

 

Zo ben ik ook steeds enthousiaster geraakt over het 'compositie bepalen door de zoeker'. Persoonlijk vind ik dat een heel andere manier van kijken, met een (voor mij)  beter resultaat. Meer concentratie denk ik. Maar voor een ander 'hoogte standpunt' is gebruik van de monitor natuurlijk het aangewezen medium en dat werkt dan prima.

 

Zo zie je maar; ieder z'n voorkeur en dat is het mooie van je ervaring delen op dit blog.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@RonaldC

 

Grootlijnig, zijn we het 100% eens. Fotografen zijn, vrijwel zonder uitzondering, "induvideals".

En nog steeds is er een grote verwijdering tussen "fotografen" en "videografen".

Ondanks dat vrijwel iedere "fotocamera", ook video 's kan maken. Maar wie gebruikt 't?

 

Het is een enorm voordeel, dat je op een systeemcamera kunt zien, wat je "veroorzaakt' met je instellingen.

d.w.z. In de zoeker.  Dat lukt niet met een dslr. En dat weet vrijwel geen kip! Dat is zeer vreemd.

Vrijwel geen enkele "foto-verkoper", maakt een klant daarop attent.

 

Op een systeemcamera, kun je dat vrijwel uitsluitend goed zien, in je zoeker. Niet op je beeldscherm.

Want met omgevingslicht, kun je dat "net" niet goed zien. Zodat beoordeling vaak fout gaat!

 

*

Er zijn, naar mijn idee een paar "soorten" fotografen.

De zeer oude fotografen, die eerst met "analoog" hebben gewerkt, en de "nieuwe" groep.

Die uitsluitend digitaal kennen. En die werken anders.

 

Ik werkte destijds, met "dure" filmrolletjes, en werk ik nog steeds, min of meer als destijds.

Zeer goed kijkend wat je wilt, en niet al te veel opnamen makend. Dat heeft voordelen en nadelen.

Schiet me nog steeds niet "te pletter". Dat maakt je selectiever.

 

*

Ondanks mijn hoge leeftijd (ben met een blauwe maandag 76 jaar), denk ik daar wat tussen in te zweven.

Geniet van de mogelijkheden, die de camera 's nu bieden.

En wil graag zoveel mogelijkheden benutten, die de moderne camera kent. Wat automatisch kan benut ik!

Bijv. automatische aanpassing van ISO in film, is geweldig. Valt nauwelijks op. En er is veel meer!

 

Iedere fotocamera kan intussen video opnemen. De full frame camera 's, zelfs met enorme dieptescherpte.

Om die reden heb ik een 7R mk 2.

 

Maar ook met de A-6000, kun je geweldig fraaie video 's maken.

 

*

Ondanks mijn hoge leeftijd vlieg ik met een DJI, Inspire 1.

Werk ik, met een nieuw type flycam. De Osmo. o.a. Op de fiets. En dat is (soms) echt mooi.

(Zie in Google: Tjardi Tjardi)

 

Maar werk ook met de Came TV-single.

Een alternatief voor een flycam, maar dan met een (veel) betere camera. Zoals de 7R mk2 of A-6500.

 

Probeer dus het verleden en het heden, qua fotografie, resp. video, met elkaar te verbinden.

En dat houdt me jong.

 

Weet je wanneer dat op houdt?

Nooit.

 

Als ik lees, dat de nieuwste camera 's die er aan komen, rond de 20 frames/sec. aan kunnen,

denk ik wel eens, terug kijkend naar mijn oude films, "mijn hemel, wat is er wat veranderd".

 

*

De grootste verandering die naar mijn idee speelt, is de aanpassing in scherpte. Follow subject.

Het was heel kort geleden, niet of nauwelijks mogelijk, video 's te maken zonder "follow focus".

 

Iedere professionele video werd gemaakt, met een "focus puller". Dus een specifieke figuur,

die zorgde dat de scherpte, van 't onderwerp goed bleef.

Ik ben er van overtuigd dat dit onderwerp, zeer binnenkort, automatisch kan worden opgelost.

 

*

Ga ook met een "fotocamera" video 's opnemen.

Doe dat niet "uit de hand". Werk vanaf statief.

Of gebruik een moderne "gimbal".

 

Geniet van de techniek, die steeds meer biedt.

 

*

Ik begrijp dat dit niets meer te maken heeft met het onderwerp.

Maar misschien ook wel, "alles".