annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Af tracking via de 400 mm 2.8 lens

profile.country.NL.title
Petervries
Ontdekker

Af tracking via de 400 mm 2.8 lens

Wie kan mij helpen.

Ik heb een Sony A7rV met 400 mm 2.8 lens met 1.4 TC. Gebruik voor vogels te fotograferen. Is het goede optie om de AF teacking los te koppelen van  de sluiterknop en deze te gaan gebruiken via de lens? Er zit altijd een moment tussen het AF moment en afdruk moment. Zeker bij vliegende opjecten. Ik hoorde dat je dat kan voorkomen door deze los te koppelen en kan verplaatsen naar de lens, de AF vergrendeling punten op de lens. Is dit zinvol? Ik hoor ook graag hoe ik dat ik menu kan veranderen. Mijn dank is groot!!

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi @Petervries 

 

Je gaat dan eigenlijk werken met 'back button focus' zoals dat ook wel genoemd wordt. Dan wordt het scherpstellen losgekoppeld van de sluiterknop en kies je een andere knop (zoals die op de lens) om het scherpstellen te starten. In de standaard configuratie van de meeste camera's zit deze ook al onder de AF-on achterop trouwens. 

 

In het menu kun je dat hier vinden: 

  1. MENU  
     
     (Scherpstelling) → [AF/MF]  [AF met sluiter] → gewenste instelling.

Menu-onderdelen

Aan:
De automatische scherpstellingsfunctie treedt in werking wanneer u de ontspanknop tot halverwege indrukt.
Uit:
De automatische scherpstellingsfunctie treedt niet in werking, ondanks dat u de ontspanknop tot halverwege indrukt.

En de custom knop instellen hier: 

De functies van de customknoppen controleren/veranderen

U kunt de functie die momenteel is toegewezen aan elke customknop controleren met de volgende procedure.

MENU  

 (Instellingen) → [Bedien. aanpass.]  [

Eig. t.-/dr.kn.inst.], [

Eig. t.-/dr.kn.inst.] of [

Eigen toets-instel.].

Als u de functie van de customknop wilt veranderen, drukt u op het midden van het besturingswiel terwijl de customknop is geselecteerd. De functies die aan die knop kunnen worden toegewezen worden afgebeeld. Selecteer de gewenste functie.

-----

Er zijn volgens mij ook mensen die de AF-lock op de lens zetten, 

 

Zelf zie ik niet veel heil in deze manier van werken. Voorheen hadden camera's losse scherpstelsensoren (die veel kleiner waren dan de beeldsensor, vandaar alleen de paar scherpstelpunten in het midden) maar nu de beeldsensor en de scherpstelsensor hetzelfde zijn win je er in mijn ogen niks meer mee. Er is een duidelijke leercurve omdat je jezelf een ander motorisch patroon moet aanleren en de voordelen zijn minimaal/niet bestaand. Maar er zijn ook mensen die erbij zweren dus proberen of het voor jou iets is kan nooit kwaad natuurlijk. 

 

Succes!

Antonette

profile.country.NL.title
Petervries
Ontdekker

Heel erg bedankt voor de reactie. Ik ga er mee aan de slag en als het niet zo heel veel effect heeft om te switchen naar back button effect, dan laat ik het zo als het nu is. Zoals u al aangaf, is het ook weer een andere manier die je jezelf moet aanleren. We gaan eens testen. Nogmaals dank.